Webáruház fizetési módok

2014. április 20. Webáruház: Milyen fizetési módok vannak?

Sok ügyfelünk nálunk kezdi megtenni az első lépéseit az Internet és az online értékesítés világában. A webáruházban vagy egyszerűen a weboldalon történő eladás megtervezésekor nem tudja, vagy nincs tisztában, milyen fizetési módokat fog alkalmazni, sőt néha zavarosak ezek a fogalmak. Megpróbáljuk összefoglalni a legfontosabbakat, valamint megvilágítani előnyeit és hátrányait.

Bankkártyás fizetés

Ez nem más, mint egy szerződés a webshop és az ő pénzintézete között, amely lehetővé teszi, hogy a vásárló fizetni tudjon az Interneten bank- vagy hitelkártya segítségével, általában a bank által megadott felületen keresztül.

Miért jó a bankkártyás fizetés?

Külföldön a bank- és hitelkártyával történő fizetés a legelterjedtebb fizetési mód az Interneten. Gondoljunk arra, hogy hány embert ismerünk, aki használja az Internetet, de nem rendelkezik bankkártyával. Aligha képzelhető el. Nagyon egyszerű, gyors megoldásról van szó. A kifizetés elfogadása azonnal megtörténik, így a megrendelés feldolgozása is azonnal megindul.

A kifizetések kódolt formában kerülnek átvitelre, és soha nem tárolódnak a webáruházban, ami a fizetési mód biztonságát növeli. Ilyenkor a pénzintézet felel a vásárló adatainak a védelméért. A rendszer átlátható és gyors, és közben mind a vásárlót, mind a webáruház tulajdonosát védi.

Magyarországon valamennyi fontos bank nyújtja ezt a szolgáltatást.

A fizetés indításakor a böngésző üzenetet küld arról, hogy biztonságos helyre került a vásárló. Egy kis lakat jelenik meg a böngésző jobb alsó sarkán, és fent az url cím mezőjében, ami megint jelzi, hogy a pénzintézet és a vásárló között biztonságos a kommunikáció.

Ha esetleg vásárlóként olvasod e sorokat, fontos lenne megjegyezni, hogy ezek a lakatok semmit nem jeleznek a webáruház vagy a weboldal megbízhatóságát vagy biztonságát illetően, kizárólag a szerver között és közted történő kommunikációra vonatkozik.

A kért adatok a következőek:

  • Név
  • A bankkártya száma (16 számjegy).
  • A bankkártya érvényessége (hónap/év, összesen 4 számjegy)
  • A biztonsági kód (3 számjegy a kártya hátoldalán)

Ezt követőn a rendszer érvényesíti a megrendelést.
Probléma esetén a vásárlónak azonnal kapcsolatba kell lépnie a webshoppal.

bankkártya

 

Banki átutalás

Egy banki átutalás egy egyszerű pénzmozgás a vásárló bankszámlájáról a webáruház bankszámlájára.

Miért használnak ilyen fizetési módot?

Mert sok vásárló több okból kifolyólag nem szívesen adja meg banki adatait az Interneten. Ez egy olyan szempont, amit figyelembe kell venni.

A banki átutalás jellemzői:

  • Gyors és biztonságos a vásárló számára, habár banktól függően alkalmazhatnak kisebb vagy nagyobb díjakat, ha más pénzintézetek felé indít átutalásokat.
  • Mivel nincsenek közvetítők, a webáruház a megrendelés teljes összegét kapja meg, tehát nincs plusz díj az eladás után, amit fizetnie kellene.
  • Az értékesítési folyamat hosszadalmasabb, hiszen amíg nem érkezik megerősítés a vásárló által átutalt összegről, addig a megrendelés nem kerül feldolgozásra, sem elküldésre.

A folyamat viszont egyszerű: A webshop e-mailen küldi a vásárló részére az átutaláshoz szükséges adatokat (bankszámlaszám, átutalandó összeg, a szóban forgó megrendelés száma, amit a megjegyzés rovatába kell írnunk, stb.). A vásárló a befizetést bankjának internetes felületén vagy személyesen végezheti el. Az átutalás jóváírását követően feldolgozásra kerül a megrendelés.

Paypal

Jelenleg a Paypal az egyik leghasználatosabb fizetési mód, amivel találkozunk a webáruházakban. Roppant egyszerű a telepítése, és nagyon megkönnyítjük a vásárló dolgát. A Paypal azonnal feldolgozza a tranzakciókat, és nem osztja meg a vásárló banki adatait a webshop tulajdonosával. Általánosságban mondhatjuk, hogy ez az egyik legbiztonságosabb fizetési mód.

A Paypal előnyei:

  • Az ügyfél a saját Paypal számlájával fizethet, ha rendelkezik olyannal. Ehhez egyszerűen egy email cím és egy jelszó szükséges. Ha nincs Paypal számlája bankkártyával is fizethet, tudniillik Paypal Visa, Mastercard, Maestro és American Express kártyákat fogad.
  • Könnyű beépíteni a webáruházba, elég ha van egy Paypal-os vállalati számlánk.
  • Paypal egy biztonsági réteget használ, amely védi a vásárlót. Probléma esetén többnyire a vásárló érdekeit tartja szem előtt, így azok a kereskedők, akik Paypal-t alkalmaznak, megbízhatóságot sugallnak a vásárló felé.
  • A szolgáltatás teljesen ingyenes a vásárlók és a kereskedő számára egyaránt, és nincsenek havi díjak, habár a vásárlások utáni jutalék magasabb lehet, mint a bankkártyás szolgáltatás esetében.

Ajánljuk, hogy beszélj könyvelőddel, mielőtt Paypal-t vezetsz be.

Utánvét

Az utánvét még mindig használatos fizetési mód. Azok a webshopok alkalmazzák, amelyek nem elég ismertek, vagy nem régen kezdték tevékenységüket, vagy olyan kinézettel rendelkeznek, amely nem sok bizalmat ébreszt a vásárlók körében. Az Interneten nem működő fizikai boltok egyik kedvenc fizetési módja.

Az utánvét jellemzői:

  • Teljes garancia a vásárló számára arra vonatkozóan, hogy megkapja a megrendelt árut, hiszen készpénzzel fizet az áru átvételekor.
  • Nincs szükség banki adatokra, sem bankszámlára.
  • Plusz költséget hordoz magában, ami lehet fuvarozói díj vagy postaköltség.

Magyarországon a vásárlók az utánvét mellett döntenek, mert nem bíznak a bankkártyás fizetésben, külföldön pont bankkártyával fizetnek, mert ez a fizetési mód jelenti számukra a bizalom.

Az utánvét hátrányai:

Az utánvét nagyobb kockázatot jelent a webáruház számára, mint a többi fizetési mód. Alkalmat ad arra, hogy kamu megrendelésekkel bombázzák unatkozó emberek vagy gonosz konkurensek. Előfordulhat továbbá, hogy a vásárló nem akarja átvenni a megrendelt árut, sőt menet közben meggondolta magát, és ahelyett, hogy értesítette volna a webshopot, tagadja, hogy ő rendelt volna bármit is.

Mi a megoldás?

  • Nem alkalmazunk utánvétet, ami szerintünk hiba lenne, hiszen sokan kifejezetten ezt a fizetési módot részesítik előnyben.
  • Árengedményt adni, ha a többi fizetési módot választja az ügyfél.
  • Megkeresni a webshop adminisztrációs felületén az utánvéttel fizető, el nem küldött megrendeléseket, és ellenőrizni, hogy a nevek, e-mail címek, telefonszámok, postai címek, irányítószámok, stb. léteznek vagy értelmesek-e. Tudjuk, hogy ez nem könnyű feladat, még magyar vonatkozásban sem, de mi emberek vagyunk a legjobb szűrő csalás ellen.
  • Hívjuk fel telefonon, és köszönjük meg a vásárlást. Ekkor fog kiderülni, hogy ő rendelt-e. Ha ez biztos, akkor kérdezzük meg, mikor lenne jó neki a szállítás.

A fizetési mód kiválasztásakor figyelembe kell venni az áru típusát, értékét, és vásárlói szegmensünk szokásait, korát, stb.

A józan logika azt diktálja, hogy minél több fizetési módot alkalmazzunk, annál több megbízhatóságot sugallunk, és több lehetőséget kínálunk a vásárlónak. A legnagyobb internetes cégek beszedési szokásait tanulmányozva rögtön észrevehető, hogy a statisztikák teljesen más képet mutatnak: 1 vagy 2 fizetési módot kell alkalmazni!

FIGYELEM: 2013-ban készített felmérés szerint Magyarországon az Interneten vásárlók 62%-a az utánvét, 9%-a az átutalás és 4%-a a bankkártyás fizetés mellett döntött.

Ha webáruházunk nemcsak Magyarország területén tevékenykedik, akkor érdemes figyelembe venni, hogy külföldön a bankkártyás fizetés és a Paypal a legelterjedtebb fizetési módok.

Summary
Review Date
Reviewed Item
Webáruházban használatos fizetési módok: előnyei és hátrányai
Author Rating
5