a marketing nem működik

2014. május 25. Miért nem működik a marketing kisvállalkozásoknak?

“A hagyományos marketing halott?”, “Van olyan, hogy nem működik a marketing kisvállalkozásoknál?”. Ilyen és hasonló kérdésekkel találkozunk nap mint nap a fórumokon.
Munkánk során alkalmunk nyílt arra, hogy megtapasztaljuk, mennyire működnek az iskolában tanított, sok szakember által alkalmazott marketingtervek. Ha Interneten böngészünk, és marketinggel foglalkozó blogokat olvasunk, nem nehéz észrevenni, hogy a többnyire egymást ismétlő, üres szavakat hangoztató tanácsok mögött nincs semmilyen igazi stratégia.

Tisztelet a kivételnek, szinte minden alkalmazott marketingterv vagy teljesen elhibázott, vagy inkább a nagyvállalkozások stratégiáját követi szó szerint. Mi az analógiát szeretjük, mint hatásos pedagógiai módszer. Tegyük fel, hogy fogyni akarunk, és ismerünk egy híres sportolólányt, akinek nagyon szép, izmos teste van. Utánanézünk, hogy mit eszik, és azt követjük szó szerint. Sajnos nem vesszük figyelembe, hogy hány kalóriát fogyaszt az a lány, hogy a mindennapos több órás edzését teljesíteni tudja. Mi lesz az eredmény? Az, hogy még jobban el fogunk hízni!

Jelen cikkünkkel nem azt próbáljuk meg elmondani, hogy mit kell csinálni, inkább elmagyarázzuk, mit nem szabad tenni, ha nem akarod kidobni a pénzt az ablakon, és pár hónapon belül lehúzni a rolót. Szeretnénk kihangsúlyozni, hogy amit az alábbiakban írunk nem a véleményünk, hanem a valóság, ami az igen kevés és a médiában hangoztatott kivételes példától eltekintve, mindig fennáll.

1. A grafikai tervezés, mint a marketing legfontosabb eszköze

Hagyományosan a cégek úgy képzelik a marketinget, hogy a marketing igazgató, vagy esetleg külső szakember elmondja, hogyan képzeli a reklámot, milyen csatornát érdemes kiválasztani, kitalál egy kreatív szlogent, stb., majd egy grafikus megpróbálja kivitelezni ezt az elképzelést. Tehát a grafikai tervezés a marketingterv egy része. Olyan, mintha lenne egy főmérnök (marketing szakember), aki megmondja, milyen motorral lesz a kocsi ellátva, hány ajtós, milyen hosszú, stb., és lenne egy tervező (grafikus, weblapkészítő), aki a külsőt álmodja meg. Most képzeljük el, hogy itt nem egy híres autómárkáról van szó, hanem teljesen ismeretlen!!!

Szerinted, mi alapján helyezzük ezt a kocsit ilyen vagy olyan árkategóriába?
Mi alapján választják ki az emberek ezt a kocsit?

Nem nehéz rájönni: a külső alapján!

Mi úgy gondoljuk, hogy főleg a grafikus tervezőnek kellene azonosulni a célközönséggel, és aszerint tervezni. Sok kisvállalkozásnak azért nem sikerül a marketingterve, mert a vállalat arculata vagy reklámanyaga nem szakemberek kezéből került ki, üzenete pedig félrevezető vagy nem rendelkezik hozzáadott értékkel, magyarul: egy a tömegből. A mai világban, ahol mindenki jelen van az Interneten, és éles árverseny folyik, a grafikai alapú márkaépítés az egyetlen eszköz, amivel egy kisvállalkozás magasabb árat tud szabni, mint versenytársai, és közben nem belehalni a műveletbe.

2. Hagyományos marketing vs. online marketing

Mielőtt kiválasztunk egy stratégiát tisztázzuk a különbséget a régi és a modern iskola között.

Rengeteg blog foglalkozott már a két marketingstratégia előnyeivel és hátrányaival. Sok marketingszakember és kisvállalkozás olyan világban kezdte tevékenységét, ahol a hagyományosnak nevezett marketing volt az egyetlen gondolkodási mód.

Az utcán osztogatott vagy postaládába helyezett szórólap, az újsághirdetés, a kellemetlen és céltalan telefonhívások, és a drága TV- vagy rádióreklám sokáig az egyetlen mód volt arra, hogy reklámozzuk termékeinket és szolgáltatásainkat. Ezek a módszerek a mai világban aligha működnek.

Ami az online marketing mellett szól:

  • Időzítés: Egy új kampány vagy akció miatt publikált statikus hirdetés például érvényét veszítheti, mire a potenciális ügyfél kezébe kerül. Az online hirdetés mindig friss, és automatikusan törli az előzőt.
  • Költség: Minden egyes kampány vagy akció esetén fizetni kell a nyomtatásért. Az Interneten költségmentesen módosíthatjuk online katalógusunkat vagy weboldalunkat.
  • Személyreszabás: A hagyományos reklámmal nem tudunk vagy nagyon nehéz egy konkért személyt megszólítani. A legtöbb szórólap a kukában landol. Egy webshop esetében tudunk kapcsolodó terméket ajánlani aszerint, hogy mit néz vagy mit vásárol éppen a látogató.
  • Nyomkövetés: A hagyományos marketing nem képes mérni, hány emberhez jutott el az üzenet, hányan érdeklődtek utána, és melyik az a személy, aki a reklám hatására vásárolt. Az Interneten pontosan tudjuk ki hányszor vásárolt, melyik földrajzi területről, hánykor, milyen fizetési móddal. Ezek az információk tényleg jelzik, kik a célközönségünk. A “30-40 éves középosztálybeli nagyvárosi nők blablabla” egyszerűen nem működik.
  • Árképzés: A hagyományos marketinggel nehéz bonyolult ártarifát és kedvezményeket bemutatni az ügyfélnek. Néha olyan ártáblázatokkal találkozunk, hogy elmegy a kedvünk a vásárlástól. Az okos weboldalak és alkalmazások képesek egy adott ügyfél adott vásárlásai esetén kiszámolni a legkedvezőbb árakat, sőt az ingyenes lehetőségeket is.

Egyértelmű, hogy egy kisvállalkozásnak jobban megéri, ha pénzforrásait és energiáját az online marketing felé irányítja.

3. Közösségi oldalak

Ha begépeljük a keresőbe azt, hogy “marketing közösségi oldal”, akkor rengeteg blog jelenik meg, amely tanácsot ad, hogyan kellene ezt igazán csinálni és sikereket elérni. Manapság a legtöbb kisvállalkozás próbálkozott már a közösségi oldalakkal. Kérdezzük meg őket, mi lett az eredmény?

Nulla!!!

Elpazarolt idő, és energia.

Mi ennek az oka?

Kezdjük azzal, hogy a legtöbb blog mögött nincs semmilyen kisvállalkozás, sem termék, tehát csak vélemény és feltételezés. Rüheljük ezt mondani, de az adatok ott vannak, és egyértelműek.
A legtöbb hirdetés a közösségi oldalon ott bukik, hogy grafikailag nem állja meg a helyét, senki nem kattint, és nem is kíváncsi rá.
A másik hiba elhinni, hogy a követők száma bármilyen sikert jelent. Hát nem, az eladások jelentenek sikert.

A legtöbb marketingszakember és grafikus kötelező feladatként ajánlja, hogy a kisvállalkozás a közösségi médiában is tevékenykedjen, sőt még marketingtervet is készítenek erre vonatkozóan, naptárral, határidőkkel, stb. Ez nagyon megterheli a kisvállalkozást, és erőfeszítései elenyésző mértékben térülnek csak meg.

A közösségi hálózatok semmiképpen nem alkalmasak eladásra, habár az is igaz, hogy a nagyobb vállalatok nagy összegek és erőforrás árán képesek ott márkát építeni, ily módon növelve eladásaikat.

4. Hírlevél

Habár mindenki számára elég világos miről van szó, szeretnénk egy kis pontosítást belecserkészni a dologba. Szerintünk nem mindegy, hogy megkeressük-e a célközönség weboldalain keresztül az email címet, ahová küldünk egy hírlevelet, vagy rendszerint küldünk hírlevelet egy olyan cégnek vagy személynek, aki önszántából iratkozott fel weboldalunkon.

Az első eset halott ügy. Mi is kipróbáltuk az elején, méghozzá olyan kampánnyal, amit a legtöbb kisvállalkozás nem tudna megengedni magának (grafikai és programozási költségek miatt). Reszponzív, kiváló grafikával rendelkező hírleveleket küldtünk. Több tartalmat hoztunk létre célcsoporttól függően. Több email tárgyat teszteltünk kontrol csoportok segítségével. Olyan szolgáltatáson keresztül végeztük el ezt, ami megmutatta, hogy ki nyitja meg az emailt, és ki nem, hányszor, stb.
Sajnos semmilyen érdemi változást nem tapasztaltunk a weboldalunk látogatottságát illetőn, nem is beszélve az árajánlatkérők számáról. Sok ügyfelünkkel beszéltünk erről a tapasztalatról, és kivétel nélkül mindegyik bevallotta, hogy nála sem működött.

Ennek ellenére, ha van egy érdekes weboldalunk, vagy webshopunk ahova feliratkozott az ügyfél, és időnként küldünk hírlevelet új információkkal, kedvezményekkel, az nagyon jó dolog, de nem az email marketingnek köszönhetően szereztük meg, hanem már előtte ügyfelünk volt.

Összefoglalva: Nagyon vigyázzunk azzal, hogy szó szerint alkalmazzuk az állandóan ismételt iskolai marketing tudást és nem figyelünk a kézenfekvő adatokra és tapasztalatokra. Te is biztosan felismerted önmagadat ebben a cikkben. Ne késlekedj, válts minél hamarabb igazán működő stratégiára!

Summary
Review Date
Reviewed Item
Miért nem működik a marketing kisvállalkozás esetében?
Author Rating
5