2016. január 10. A weboldal célja

Egy céges honlap létrehozása és fenntartása (nem azonos a karbantartással!) anyagi befektetést igényel. Fontos, hogy már a kezdetektől kezdve meghatározzuk azokat a célokat, amelyek szerint értékelni fogjuk a szóban forgó befektetés eredményességét.

A hagyományos marketinggel szemben az Internet olyan adatokat és statisztikákat kínál, amelyek segítségével könnyen és világosan mérhető egy weboldal hatékonysága.
Minden érdeklődőtől vagy új ügyféltől megkérdezzük, hogy mi lesz a weboldal célja. Előfordul, hogy nincs felkészülve a kérdésünkre, vagy teljesen általános célokat fogalmaz meg, mint például: „pénzt termeljen”, vagy „ügyfeleket szerezzen”.
Hasonló lehet az az eset, amikor megkérdezzük valakitől, hogy mi a célja az életben, és azt mondja, hogy jó életet szeretne. Nevezhetjük ezt célnak a szavak világában, de a valóságban semmit sem ér. Az igazi célok azok, amelyeknek elérése esetén jó életünk lesz.

Milyen céljai lehetnek egy weboldalnak?


A célokat és a weblap struktúráját tekintve mi négy főcsoportot látunk:

  • Kapcsolatfelvétel: adat- és információszerzés, amely segíthet a vállalat termékeinek és szolgáltatásainak értékesítésében.
  • Márkaépítés: a márka fellendítése, fenntartása vagy javítása.
  • Online eladás: nem szükséges magyarázni
  • Portfólió: Termékek és szolgáltatások bemutatása eladás céljából (szóval, a régi katalógus).

A weboldal célját a vállalat vágyának és belső ügyének tekintenénk, ha nem tudnánk, hogy a céltól függ a weblap szerkezete, menüje, gombjainak elhelyezkedése, oldalak vagy elemek kihangsúlyozása, valamint a sikeresség mérésének módszere.

Mi azt tapasztaljuk, hogy a legtöbb weboldal szerkezetét közvetlenül az ügyfél vagy az ügyfél által átadott tartalom határozza meg. Ha sem az ügyfél, sem a weblapkészítő nincs tisztában azzal, hogyan kell sikeresen, grafikai eszközökkel visszaadni a célt, akkor a weboldal a nem működő, nem termelő befektetések táborát fogja bővíteni.

Most lehet, hogy azt mondod: „én már olvastam olyan cikket, ahol felsorolták az oldaltípusokat, sőt a weblapkészítőm azt mondta, hogy nekem microsite kell, de a végén céges weboldalt csinált.”

Nekem hiába osztályozzák a számítógépeket technológia, származási hely, processzortípus szerint, ha vásárlóként csak az érdekel, hogy asztali vagy hordozható.

Kapcsolatfelvétel

Ha a célunk az érdeklődők, potenciális és meglévő ügyfelek adatainak megszerzése, akkor a weboldalon belül a hírlevél feliratkozás vagy az űrlapok lesznek a főszereplők. Az információt kérő űrlapok lehetnek általánosak, vagy egy adott termékre / szolgáltatásra vonatkozóak.
A weboldal struktúráját úgy kell kialakítani, hogy a legvalószínűbb böngészési útvonal egyenesen a tervezett célnál kössön ki.

Például, egy tipikus séma lehet a következő:

  • Termék

    a Google keresésből származó látogatás

  • Kik vagyunk

    itt bizalmat árasztunk

  • Vélemények

    megerősítjük a bizalmat

  • Kapcsolat

    írjon nekünk, adja meg elérhetőségeit, stb.

A cél elérését a kapcsolat-adatbázisunk mérete fogja jelezni.

Márkaépítés

Ha híressé szeretnénk válni, akkor márkaépítésről beszélünk, és ha márkát szeretnénk építeni, akkor két irányba kell haladnunk:

  • Olyan részeket kell kialakítani a weboldalon belül, amelyek a keresések szempontjából vonzó tartalmat kínálnak, és gyakran frissülnek. Ez lehet akár egy blog.
  • Magas minőségű, homogén, arculatunkhoz illő grafikai tervezésű weboldalt kell létrehoznunk.

Jó úton haladunk a cél felé, ha észrevesszük, hogy sok látogatónk közvetlenül írja be nevünket a keresőbe, vagy automatikusan begépeli weboldalunk URL elérhetőségét, vagy pl. Facebookról érkezik.
A márkaszerető látogatóra jellemző az is, hogy visszatér oldalunkhoz új információkért, és ritkán hagyja el a weblapot, sőt rengeteg oldalt néz egyszerre.

Összefoglalva:

  • Közvetlen és közösségi médiából származó látogatások (tehát nem keresésből, hivatkozásból).
  • Magas a visszatérők aránya az összes látogatóhoz képest.
  • Sokkal magasabb a látogatott oldalak száma a látogatásokhoz képest.


Tehát a cél elérése pl. a Google Analitikával ellenőrizhető.

Online eladás

Természetesen a legkézenfekvőbb megoldás egy webáruház létrehozása.

Talán közhelynek hangzik, de egy eladásra szánt weboldalnak mindig olyan menüt vagy navigálást kellene tartalmaznia, amelynek célja az eladáshoz vezető út mutatása, kényszerítése. Habár állítólag ezzel mindenki tisztában van, a legtöbb weboldal szerkezete nem ezt mutatja. Olyanok, mintha elfelejtették volna, hogy milyen célból jöttek létre. Merem fogadni, hogy az öreg, dörzsölt, marketing-blogot nem böngésző piaci árus többet tud eladni, mint ezek a webshopok.

Nem szabad a webáruházakat túlterhelni vállalati szövegeléssel (víziónk, küldetésünk, üzenetünk, filozófiánk, stb.) vagy csak helyet kitöltő, de a témával össze nem függő blogbejegyzésekkel (általában más weboldalakból szedik vagy lopják, büntetésképpen a Google mindig a 20. oldalra kárhoztatja őket!). Az ilyen típusú tartalom teljesen zavarossá teszi a weboldalt a látogató számára, aki nem fogja érteni, mit akar pontosan a vállalat: Olvassam a blogot? Vegyek valamit? Azonosuljak az értékeivel?

A webáruház esetén roppant fontos bizalmat ébreszteni a látogatóban. Ez a képek minőségével, és mennyiségével, a letisztult tervezéssel, és a vásárlói véleményekkel érhető el.

A célok sikerességének mérésére a bevétel nagysága és a megrendelések száma a legfontosabb eszközök. Természetesen az üzlet jellemzőitől függően speciálisabb statisztikák is alkalmazhatók.

Portfólió

Habár tapasztalataink szerint ez a leggyakoribb céges weboldaltípus, nem nagyon sikerült egy olyan weboldalkészítő céget találni, ami beszélt volna róla.

Szóval, ez a fajta weboldal nem akar kapcsolatokból adatbázist létrehozni, mert valószínűleg nem is sikerülne. Nem elsődleges célja a márkaépítés, és nem szeretne semmit eladni online módon. Célja az, hogy bemutassa termékeit és szolgáltatásait meggyőző módon, majd az érdeklődő árajánlatot kérjen.

Az ilyen esetekben nem szabad cégünk bemutatásával, vagy tulajdonságaink felmagasztalásával győzködni a látogatót, ahogy mindenki automatikusan teszi, hanem a termékek / szolgáltatások előnyeivel kell bizalmat építeni. A kínálatunké lesz a főszerep. Olyan információt kell közölni, amely az ügyfél problémáira jelentenek megoldást. Fontos továbbá, hogy a termék vagy szolgáltatás oldala kiválóan szerepeljen a Google találatai között, mert ellenkező esetben minimális látogatottságot fog felmutatni a weblap.

Az oldal sikerességét a látogatottság, illetve a látogató, és az ajánlatkérők aránya adja meg.

A cél határozza meg a struktúrát

Cikkünkben a honlap céljairól és a hatékonyságáról beszéltünk, nem a vállalkozás céljairól. Ezért fontos megjegyezni, hogy az ajánlatkérők és a vásárlók aránya vagy a látogatók és a vásárlók aránya nem mindig alkalmazhatóak a weboldal sikerének elemzéséhez, hiszen az sok olyan tényezőtől is függhet, amely a weblapon kívül játszódik, pl. árainktól, ügyfélszolgálatunk talpraesettségétől, ajánlataink tartalmától, garanciavállalásunktól, stb.

Az AD Design ésszerű határok között mindig megpróbálja felhívni ügyfelei figyelmét az általa kigondolt, vagy az előző honlapból örökölt hibás struktúrára.
Summary
Review Date
Reviewed Item
A weboldal célja
Author Rating
5
Share Button