A tartalom és a design

2016. június 19. Weboldal tartalom vagy árajánlat legyen előbb?

Mi legyen előbb? Az árajánlat készítése vagy a tartalom megírása? Ha esetleg nem tudod, vagy bizonytalan vagy, segítségül feltesszük ugyanazt a kérdést, csak másképpen:
Mi legyen előbb, a főzés vagy a hozzávalók megvásárlása?

Habár az utóbbi kérdés esetén mindenki számára világos, melyik sorrend az, amely sikerhez visz, az első kérdés esetén nem olyan egyértelmű a válasz.
Miért volt fontos megírnunk ezt a bejegyzést? Azért, mert az utóbbi években egy elég gyakori esettel találkoztunk. Íme:

Azon a ponton van János, hogy létre kell hozni egy weboldalt a cége számára. Az okok eltérőek lehetnek: vadonatúj a vállalkozása, megváltoztak a szolgáltatásai, lemaradt a versenytársaihoz képest, stb..
János megnézte a legnagyobb magyar versenytársainak weboldalait. Úgy gondolja, hogy neki is olyan kell.
Ha nagyon körültekintő lenne János, akkor nemzetközi, kiváló minőségű weboldalakat is találna, amelyek ihletként szolgálhatnak.
Mint jó cégvezető tisztában kell lennie azzal, hogy mennyibe fog kerülni neki a weboldal. Így hát weblapkészítő cégeket keres, és mindenkitől árajánlatot kér.
Lesznek olyan cégek, amelyek képesek árat küldeni a weboldal szó hallatán, vagy egyszerűen attól, hogy megírja, mivel foglalkozik a cége, miért szeretne egy új weblapot, és hogy „modern, reszponzív, letisztult” kinézetű legyen.
Az AD Design árajánlat készítés helyett kéri a kész tartalom bemutatását, ami Jánost rosszul érinti, mivel még nem látott hozzá, és nem érti, minek kellene a tartalmat bemutatnia előre ahhoz, hogy árat mondjunk. Ennek következtében János soha többé nem foglalkozik velünk. Sőt, az is lehet, hogy haragszik ránk, mert nem tudta meg árainkat. Hogy lehet, hogy a többi cég mégis képes volt árat közölni, mi meg nem?

Egyszerű

Szeretjük az analógiát: mennyibe kerül egy piros kocsi? Mennyibe kerül egy világos, jól szellőztetett ház?
A fenti kérdések nem értelmesek. A szín nem számít, a kocsi márkája, modellje, éve, állapota, sőt előző tulajdonosa számíthat. A ház esetén talán jóval nehezebb leírni minden egyértelmű és rejtett tulajdonságát úgy, hogy meg lehessen becsülni az árát.

Mi, akik nem nagyvonalakban, absztrakt jelzők szerint készítünk weboldalakat, jól tudjuk, hogy a weboldal struktúrája a konkrét tartalomtól, a weboldal céljától és a kihangsúlyozni kívánt főüzenetektől függ. Az, hogy a weboldalon a tartalom 1, 2 vagy 3 oszlopos, vagy lesz-e mellette kép, vagy lesz-e főcím és alcím, stb. egyértelműen a kész tartalomtól függ. Nem lehet egy weboldalt megtervezni, ha azt képzeljük, hogy egy adott helyen lesz egy gomb, holott később nem lesz ott semmi.

Az olyan folyamat, miszerint elkezdjük a weboldalt, és majd feltöltjük tartalommal, minden logikát nélkülöz. Ez olyasmi lehet, mint „most dolgom van, kezdd el addig a sminkelésemet, és 3 körül benézek, és megint elkezded, de akkor igazán!”.

Még mindig lehet látni olyan weblapkészítő céget, amely ilyen felesleges sablonokat gyárt tele a híres Lorem Ipsummal. Ez a metodológia egy teljesen felesleges lépés a weblapkészítő szempontjából, és a legrosszabb esetben az ügyfél fizeti meg az árat, nemcsak szó szerint, hanem a végén, amikor a designnak semmi köze nincs a tartalomhoz, és a tartalom kénytelen alkalmazkodni egy alap nélkül előre legyártott struktúrához.

Mi volt előbb? A tojás vagy a tyúk?

És itt visszatérünk a weboldal árához. Ha nem tudjuk igazán mennyire bonyolult designnal lesz dolgunk, mekkora terjedelmű a tartalom, és hány egyéb modult kell beépíteni és személyre szabni, akkor elég nehéz valóságos árat mondani.

Hozzátennénk, hogy sok weblapkészítőhöz hasonlóan, úgy tudnánk egy irányárat képezni, hogy rögzítjük a képek számát, az egyes oldalak tartalmát egy A4-es oldal terjedelméhez maximalizáljuk, vagy mutatsz egy hasonló weblapot, és azt mondod, hogy ugyanolyan lesz a tiéd. Abban a feltételezett valóságban, amikor tényleg minket választasz, és tényleg megszületik a tartalom, megint kellene egy újabb árajánlatot írnunk, ami talán az első nem valós árnak a duplája. Sem te sem mi nem örülnénk ennek.

A tartalom rögzítését már az árajánlat elkészítésekor kellene letudni. A már említett okokon kívül van még egy: a leendő szerződés az árajánlatban paktált árakat tartalmazza. Minden egyéb, meg nem határozott kérés vagy igény az ár módosítását vonhatja maga után. Ha az igazi, konkrét feladatok nincsenek definiálva a szerződésben, a korrektnek induló kapcsolat könnyen megromolhat a projekt során. Sokszor lehet olyat hallani, hogy a projekt elhúzódik, és hónapról hónapra egyre jobban szökik fel az ára. Egyértelmű, hogy nem lettek kellően meghatározva az igények, és így az ár sem.

Ez három dolognak köszönhető:

  • Az ügyfél (ügyvezető, vagy a projekt felelőse) minél kevesebb munkát és időt szeretne szánni igényeinek megfogalmazására.
  • Az ügyfél közvetlen célja az árajánlatok begyűjtése minél rövidebb időn belül.
  • A weboldalkészítő nem „húzza az időt”, és vagy irreálisan magas árat mond, vagy alulmarad. Mindenesetre gyorsan reagál az árajánlatkérésre, hogy több esélye legyen a munka megszerzésére.

Mi csak akkor adunk árat, ha azt látjuk, hogy leendő ügyfelünk rendelkezik a kész tartalommal, és tisztában van az igényeivel. Amíg ezek a követelmények nincsenek meg, mi nem tartjuk megvalósíthatónak a projektet, és így nem tudjuk felmérni a munka nagyságát.

A projekt lépéseinek megfelelő sorrendjének betartása számunkra nem kényelmi szempont vagy hóbort, hanem a megvalósíthatóság záloga, munkamódszerünk alappillére, amitől semmilyen körülmények között nem térünk el. Ez az „alkumentes” magatartásunk végső soron a projekted javát, sikerét fogja szolgálni.
Summary
Review Date
Reviewed Item
Weboldal tartalom vagy árajánlat legyen előbb?
Author Rating
5