Márkaépítés
és
marketing

MELYIK JOBB? TALÁN MINDKETTŐ?

stratégia

Márkaépítés és marketing: mi a különbség?

Cégünk alapvetően két stratégiát követ saját és ügyfeleink sikereinek eléréséhez. Az egyik a márkaépítés (Branding), a másik pedig a konverziós marketing (Lead Generation).

Minden törekvésünk célja végső sorban az ügyfélszerzés vagy a bevételnövelés, de addig nagyon sok állomás és közbenső cél létezik, amelyek nélkül semmi sem teljesülne. A két stratégiánk céljai hasonlóak, de taktikáik és technikáik eltérőek. Nézzük meg, mi a különbség köztük, és hogyan profitálna a céged az egyik vagy a másik alkalmazásával.

A márkaépítés lényege az üzleted szíve, tehát a márkád. Magába foglalja céged értékeit, küldetését és vízióját (ezekről a nagy szavakról majd később). Fontos tudnod, hogy nem minden cég kíván márkát építeni, sőt nem biztos, hogy szüksége van márkára ahhoz, hogy teljesítsen. Ezt sokan nem merik kimondani, de mindenki tudja, hogy a legtöbb jól működő cég soha nem foglalkozott semmilyen márkaépítéssel.

A konverziós marketing (továbbiakban: marketing) inkább egy terv, amely az árakkal, piaccal, termékekkel, szolgáltatásokkal, reklámmal és ügyfelekkel kapcsolatos taktikákat tartalmazza, valamint a hozzá kapcsolódó tevékenységeket.

Azt az analógiát szoktuk alkalmazni, hogy a weboldal nem más, mint cégünk üzlethelyisége. Fontos, hogy szép, rendezett legyen, és kellemes légkört árasszon, de nincs benne ész, mint ahogy egyetlen boltban sincs. A mai világban sok blog és „csináld magad” tanfolyam azt a benyomást kelti, hogy a logótól és a weboldaltól fog működni a vállalkozásunk. Ez természetesen nem igaz. Ha így lenne, akkor minden cég működne a weboldal puszta létezésétől. A vállalkozás valójában attól működik, hogy mennyire helytálló a kiválasztott stratégiája, és mennyire okosan alkalmazza. E nélkül nincs olyan weboldal, amely termelne bármit.

Konverziós marketing vs. branding

Különbségek

Márkaépítés

Egyértelmű, hogy a branding sokkal nagyobb sikereket tud elérni, mint bármilyen konverziós vagy online marketing kampány, hiszen a márkaépítés úgy szerez hírnevet a cégednek, hogy etikai és minőségi referenciát teremt a szektorban és azon kívül, valamint elválaszthatatlan értéket kapcsol termékeidhez. Onnantól kezdve könnyű elérni, hogy az emberek kövessenek, felkeressenek, vásároljanak tőled és elfogadják közölnivalódat. Tehát a márka és mindaz, amit szimbolizál, a felelős azért, hogy a látogatóidból ügyfelek szülessenek.

Jelenleg a legnagyobb márkákról mondhatjuk, hogy redundáns módon azért hívjuk márkáknak, mert márkaépítést folytattak több évtizeden keresztül. Annyira, hogy értékajánlat nélkül is könnyen eladhatnak bármit bármilyen áron.

Ez nagyon szép dolog, de nehéz elérni! Végig absztrakt, stratégiai szinten dolgozni majdnem lehetetlenség annak, aki nem tapasztalt márkaépítő szakember. A márkaépítést nem lehet elérni stock képekkel és ingyen sablonnal, továbbá csak piacvezetői, nyertes mentalitással szabad nekivágni.

…és még egy gondolat, mert az előbb említettük, hogy visszatérünk rá: az értékeink, víziónk és küldetésünk átadását nem úgy kell érteni, hogy a Rólunk oldalunkon ezeket a címeket és egy agyonkarcolt vállalati szöveget tüntetünk fel. A professzionális márkaépítési metodológiákban az ilyen fogalmak bemutatása teljesen más módon történik, sokkal nagyobb hatékonysággal.

A márkád örökre megmarad, a marketinged állandóan változik.

Traianus római császár

Marketing

Akkor mi van a másik barátunkkal? A marketing elég elterjedt fogalom manapság. Ha kíváncsi vagy nézd meg a Google Booksban a marketing szó előfordulását 1800-tól kb. 2008-ig. Egyszerűen bámulatos, mennyire koptatjuk ezt a szót néhány éve.

Bármilyen olyan tevékenység lehet marketing, amely arra irányul, hogy az emberek megismerjenek és/vagy vásároljanak egy terméket. Jelenleg sokan a Google és a Facebook hirdetésekben látják a marketinget, mások a felhasználói élményben és a minőségi tartalomban.

A marketingben szövegeket, kulcsszavakat, SEO-t, call to action gombokat, érkező oldalakat használunk.
Ezek mind technikai jellegű dolgok, amelyekkel tele van az Internet. Minden marketing blog pontosan leírja azt a 10 dolgot, ami miatt nem működik a weblapod, illetve megtanítja hogyan szerezz ügyfeleket azzal, hogy beteszel egy pipát a Facebook valamelyik rejtett zugában.
Megcsináljuk, és semmi sem működik. Arra gondolunk, hogy még nem vagyunk elég profik, és egyre több dolgot tanulunk, és vezetünk be, és még mindig semmi.
Hirdetünk, betartunk mindent (sőt elloptuk az egyik nagy cég képét és szövegét, így biztosan nem rontunk el semmit), rengeteg ember kattint a hirdetésre, de senki nem vásárol. Időt és pénzt veszítünk. Miért?
Ez azért van, mert a marketing egy stratégiai terv, amely jól definiált célok elérésére készült, és nem izolált, céltalan technikák és taktikák halmaza. Ez az igazi oka, ami miatt senkinek sem működik semmi.

A marketing terv megvalósításához és működtetéséhez sajnos nem elég a „sima marketing tudás”. Számtalan szakmai képesség kell, hogy jelen legyen a szakemberben vagy a csapatban ahhoz, hogy a marketing működjön, pl. professzionális módszertan megismerése, kiváló technikai SEO tudás, kereskedelmi szövegírás (copywriting), grafikai tervezés, programozási és UI / UX tervezési szakértelem. Ezért csak egy full service cég képes egy marketing tervet sikeresen véghezvinni, és ezért nem sikerülhet soha cégen belül megoldani. Tehát a konverziós marketing is nagyon nehéz. Nem technikailag, hanem bonyolultsága miatt nehezen kivitelezhető.

Összefoglalás:
Mire egy weboldal készítési projektet befejezünk, már mindent tudni fogunk cégedről, és könnyen kialakíthatjuk a jövő stratégiáját. Sem kapkodás, sem idő- vagy pénzpazarlás nem jöhet szóba, mert számtalanszor alkalmazott, és kipróbált módszertannal dolgozunk.