branding

Márkaépítés

MEGKÜLÖNBÖZTETŐ ÉS EMLÉKEZETES

Ha definiálnunk kellene, mi a márkaépítés vagy branding, akkor röviden azt mondanánk, hogy az a módszertan, amelynek segítségével meghatározzuk vagy átalakítjuk, mit gondol vagy érez a vásárló (vagy általában akárki), amikor egy termékre, szolgáltatásra vagy cégre gondol vagy hallja a nevét.

A márka egy ígéret a vásárló felé, amely idővel fejlődhet a fogyasztók viselkedésétől függően.
Ez a „kép” vagy „érzés” a vállalatot övező elemekből, a belőle áradó szavakból és kreativitásból tevődik össze.

Tapasztalataink szerint a márka (brand) egészen absztrakt fogalom marad a legtöbb vállalkozó számára. Szinte senki nem éri el a konkurenciától való megkülönböztetés szintjét, a márkáról nem is beszélve.
Mi teljesen őszintén gondoljuk, hogy nem minden vállalkozásnak kell márkaépítés, tudniillik sok anyagi befektetéssel jár és különleges mentalitás szükséges az indításához, építéséhez.

Habár sokunknak sikerül partnerhez jutni, családot alapítani, mégis vannak köztünk olyanok, akik rettenetesen nagy vonzó erővel bírnak. Ha megismerjük és tanulmányozzuk őket, sokszor észrevesszük, hogy nem véletlenül sikerült olyan státuszt elérniük: sok éven át formálták testüket, művelődtek, csábítási technikákat tanultak és szívesen kötötték maguk köré a baráti társaságot. Ilyesmi lehet a márka a cégek világában.

Hogyan építünk márkát?

01

Hogyan kell
márkát építeni?

(titkos recepteket nem adunk ki)

Érhető okokból, nem áll szándékunkban megtárgyalni a márkaépítés részleteit, de alapvetően mi két cél együttes teljesítését próbáljuk elérni, ha nem is teljesen, de maradjunk abban, hogy nagyon igyekszünk.

Egyrészt azt kívánjuk elérni, hogy a célközönség a szóban forgó márkát válassza, másrészt hogy kizárólag azt a márkát lássák, mint egyetlen megoldása a problémájuknak.

Ezt a két célt a következőképpen érjük el:

  • Világosan adjuk át az üzenetünket.
  • Bebizonyítjuk tekintélyünket.
  • Érzelmi köteléket alakítunk ki potenciális ügyfeleinkkel.
  • Motiváljuk a leadet, hogy vásárlóvá váljon.
  • Hűséges vásárlókat kreálunk.

A fenti lista egyszerűnek tűnik, de valójában roppant nehéz feladatról beszélünk, és ahogy említettük, ha nem vagyunk rá felkészülve, jobban járunk, ha a marketing hagyományos taktikáit alkalmazzuk.

Mi nem számít márkaépítésnek

02

Mi nem márkaépítés?

üres ígérgetés

Pár éve divatos lett, hogy minden grafikus és weblapkészítő cég brandinget és márkaépítést ígér. Sokszor a fogalmak hibás használata jelzi, hogy életükben nem építettek márkát. Néha az arculattervezést keverik a márkával, sőt a cég szinonimájaként is alkalmazzák. Attól, hogy készítünk egy szép weboldalt, betartunk bizonyos arculati színeket, és megfelelő módon alkalmazzuk a marketinget, az nem azt jelenti, hogy márkát építünk. A cégek többsége semmilyen márkát nem épít, de ettől függetlenül működnek.

A márkaépítés fontos a telített piacokon

03

Miért fontos a márkaépítés
jelenleg?

A telített piacok problémája

Egy példával szemléltetjük: ha kb. 5 millió forintba és két évbe kerülne nekünk nagyon menő, gyönyörű, művelt és kisportolt emberré válnunk, de egy kis faluban élünk, és már van partnerünk, tényleg megéri a fáradságot? 100 emberből hányan vállalják ezt a költséget és erőfeszítést?

Viszont, ha Beverly Hillsben élünk, akkor érted, hogy egyértelműen más a helyzet, sőt 100 ember közül 95 biztosan ki sem lépne a házból, amíg el nem érte ezt a szupersztár kinézetet.
Ezzel azt akarjuk mondani, hogy a márkaépítés több évtizede az egyik legjobban használt stratégia a telített piacokon történő szereplésben. Amióta az online világ erősen telített lett (és ez a tendencia soha nem lesz enyhébb) a márkaépítés felértékelődött. Egy évtized múlva egyszerűen kötelező lesz minden cég számára a branding.

A szilárd brand előnyei

04

A szilárd márka értéke

Miért jó ez neked?

Mi azt szoktuk mondani, hogy a márka stratégiai szinten van jelen, a marketing valójában taktikák halmaza, és abban segíthet a márkának, hogy eljutatja üzenetét az emberekhez. Azért mondjuk, hogy emberek, és nem vásárlók, fogyasztók vagy ügyfelek, mert sokszor a márka nem érvényesülhet, ha csak a vásárlók érzékelik. A luxus márkák például nem tudnák elhitetni egy maroknyi emberrel, hogy megéri termékeiket megvenni magasabb árért, ha a kevesebb anyagi erőforrással rendelkező többség nem ismerné, elismerné, kívánná ő is a márka termékeit, sőt ha nem irigyelné a márka vásárlóját.

A márka iránytű, amely

  • segít kitalálni és megérteni a kereskedelmi célokat,
  • megkönnyíti a marketing tervek létrehozását,
  • meghatározza azt az ígéretet, amelyet mindenképpen be fogunk tartani vásárlóinkkal szemben, és amely megteremti a hűséges ügyfeleket,
  • hűséges alkalmazottakat is teremt, mert megérthetik az üzlet vagy a szervezet valódi, komplex szándékát.

AD Design Branding szolgáltatás

05

Az AD Design
márkaépítési szolgáltatása

Nem a brandinggel kezdünk!

Magyarországi célközönségünket jól ismerjük. Nem márkaépítési szándékkal keres fel bennünket, ezért mi ezt a szolgáltatást csak olyan cégeknek nyújtjuk, amelyek ügyfeleink lettek azzal, hogy arculattervezést, weboldalt kértek tőlünk. Ahogy a cég egyszer jobban megszilárdul, megismeri önmagát és ügyfeleit, előfordulhat, hogy tudtán kívül magától elindul egy márkaépítési úton. Tehát ez néha nem egy szándék, hanem inkább egy akaratlan jel vagy érzés, amit mi veszünk észre, és akkor felajánljuk a közös brandépítési kalandot.

Előfordulhat az is, hogy a cégvezetés elejétől kezdve, és határozottan szeretne márkát építeni. Akárhogy alakul, mi örülünk egy ilyen minőségi lépésnek.

A sikeres márkáink

A márkák sikere mögött mindig ugyanaz van: kitartás és kemény munka, de ahogy lenni szokott, minden jóval nehezebb, ha nem rendelkezünk egy több évtizedes, bevált módszertannal.

…és mire lesz képes a márkád az út végén?

  • Egyedi arculattal rendelkezik.
  • Érzelmeket ébreszt, csábít.
  • Pozitív dolgokhoz kapcsolódik.
  • Megmarad az érzelmi memóriában.
  • Nem kommunikál zavarosan. Pontos fogalmakat használ.
  • Az elvárásoknak megfelelően képviseli értékeit.
  • Pontosan tudja, mi különbözteti meg a többi piaci szereplőtől.

A nagy erő nagy felelősséggel jár.

Ben (Parker) bácsi