Skip to main content

keresőoptimalizálás

Kereső­optimalizált weboldal

Mi a SEO, és miért van szükségem rá?

¿Honnan származik a SEO kifejezés (Search Engine Optimization)?
Valószínűleg tudod a választ, de ezt a címet nem neked, hanem a keresőoptimalizálás miatt írjuk.

Az első keresők a kilencvenes években születtek. Mielőtt megjelent a Google a Yahoo-t használtuk, ami tulajdonképpen egy könyvtár volt.
A Google keresővel együtt megszoktuk az azonnali keresést. Aki egy kicsit idősebb vagy könyvtárba járt, tudja, hogy előtte egy lineáris könyvtárszerkezet segítségével kerestünk, és egyre jobban szűrtünk. Sajnos ezt nem mindenki tudta elvégezni, ezért kellett a könyvtáros segítsége. Hozzátesszük, hogy még mindig könyvtári szerkezetet használnak alapértelmezésben a webáruházak, és ez az egyik oka a soha nem működő SEO-nak. Nem a kategorizálás a hiba, hanem a linearitás. A Google mindent megváltoztatott.
Az emberek észrevették, hogy sok pénzt lehet keresni céges weboldalak segítségével, és ehhez a legfontosabb a forgalom vonzása volt. És mi volt ennek a legjobb módja? A keresők! Mindenki megpróbálta elérni az első helyeket a találatok listáján. Megszületett a SEO!
A keresőoptimalizálás, más néven SEO az ún. organikus találatokra vonatkozik, vagyis azokra, amelyek nem fizetett hirdetések.

Mi a SEO?

Mi a SEO pontosan?

A SEO vagy keresőoptimalizálás az a folyamat, módszertan és marketing taktika, amelynek segítségével javítunk egy weboldal pozicionálásán a kereső találatain. Gyakran és röviden az angol elnevezését használjuk: SEO (Search Engine Optimization).

A SEO az egyik leggyakrabban változó módszertan az utóbbi években. Egyrészt elég megfigyelni, hányszor frissíti a Google algoritmusait, és ez hogyan képes néha átírni mindent, amit addig gondoltunk a SEO-ról. Volt, amikor kulcsszavakról beszéltünk, majd külső linkelésről, aztán tartalomról, végül „felhasználói élmény”-ről.

Nem tudjuk, hány tényezőt vesz figyelembe a Google, és hogyan súlyozza azokat, de van két alapjellemző, ami mindig meg fog maradni, már eleve logikai okokból: auhority (tekintély) és relevancia.

  • Az authority alapvetően a weboldal népszerűsége. Minél népszerűbb, valószínűleg annál értékesebb az információja. Ez a tényező összefügghet a felhasználói élménnyel. Pl. minél jobban osztanak meg egy oldalt egy közösségi médiában, annál valószínűbb, hogy hasznosnak bizonyult a látogatók számára.
  • A relevancia olyan szám, amely leírja mennyire jól teljesít egy oldal egy adott keresésre vonatkozóan. Régen a Titanic a Titanic volt és kész. Ma már a Google tudja, hogy az én oldalam nem releváns, amikor valaki azt keresi, hogy „mikor süllyedt el a Titanic”, miközben én DiCaprioról beszélek. Tehát jól tudja, hogy az oldalam egy filmről szól, nem a történelmi eseményről.

Fontos megemlíteni, hogy habár a fenti két tényező a legfontosabb, nem mindig rajtuk múlik a siker. Ha nagyon sok mindenre figyelünk, akkor növelhetjük az authority-t és a relevanciát, de ha nem is, akkor is haladhatunk előre úgy, hogy más tényezőket erősítünk.

Nekünk az a véleményünk, hogy habár ismerni kell a technikai részeit a SEO-nak, a siker zöme paraszt logikával érhető el. Húsz éve végzünk keresőoptimalizálást magunknak és ügyfeleinknek, és egy dolgot tanultunk meg: elég volt megváltoztatni ügyfeleink weboldal szerkezetét, menüjét és belső linkelését az új weboldal elkészítésekor, és voilá: egyből sikeres lett a weboldal a találatok között. Nem is kellett keresőoptimalizálást végeznünk. Persze, ez így nem igaz, maga az új architektúra megtervezése volt a SEO projekt. Ha nem érted, hogyan kell elvégezni a belső linkelést, hány kategóriát kell használnod, és milyen szót, hova kell elhelyezni, akkor szerencsejátékot fogsz csinálni a keresőoptimalizálásból.

A SEO két nagy csoportra osztható:

Ez csak egy hülyeség, mert valójában nem szoktunk azon agyalni, hogy ez a feladat itt melyik csoportba sorolható. Azért írjuk, mert muszáj ezeket a szavakat használni a szövegben, ha keresőoptimalizálásról beszélünk.

  • On-site: Ez inkább a relevanciával foglalkozik. Megpróbálja azt biztosítani, hogy a konkrét oldal olyan szerkezetű és tartalmú legyen, hogy a kereső könnyen megértse, miről szól, és melyik keresésre érdemes felmutatni. Az On-site SEO keretében szerepel a kulcsszavak optimalizálása, a betöltési sebesség, a felhasználói élmény, az URL szerkezet, és főleg az architektúra.
  • Off-site: Ahogy e neve mutatja, inkább külső tényezőkre épít, a külső linkek száma és minősége, jelenlét a közösségi oldalakon, említések a helyi újságok cikkeiben, és az egyes oldalak CTR-je (klikkelés / megjelenés).

A SEO már megint két nagy csoportra osztható:

Ez már nem hülyeség, mert simán rád sózhatnak egy csúnya dolgot, fizetsz a szép eredményért egy hónapig, aztán eltűnik a céged az Internetről.
Aszerint, hogy elfogadjuk és követjük a Google utasításait, vagy sem, kétféle SEO-t különböztetünk meg: Black Hat SEO vagy White Hat SEO

  • Black Hat SEO: Ez nem szükségszerűen illegális vagy hacker tevékenység. Olyan technikákról beszélünk, amelyek többnyire nem teljesen etikusak, és biztosan figyelmen kívül hagyják a Google irányelveit. Példák lehetnek a Cloaking, Spinning, SPAM fórumokban és hozzászólásokban valamint a Keyword Stuffing. Rövidtávon sok eredményeket hozhat, de már középtávon túl kockázatos. Cégünk soha nem alkalmazná ügyfeleivel.
  • White Hat SEO: Azoknak a korrekt és etikus technikáknak az összessége, amelyek eredményeként hasznos, vonzó tartalmat készítünk a felhasználóknak, megpróbáljuk a kérdésére a lehető legrelevánsabb választ adni.
Miért fontos a keresőoptimalizálás?

Miért fontos a SEO?

Ha a Google-t megkérdeznénk akkor azért, mert hasznosabbá teszed a weboldaladat mind a látogatók mind a kereső számára. Ez így igaz. A SEO segít a keresőnek rájönni, miről szól pontosan az oldal.

Itt megemlítenénk (későn szólunk?), hogy az oldal és a weboldal nem szinonimák egyáltalán. A weboldal az egészet jelenti. Annak vannak külön oldalai, bejegyzései és esetleg termékei. Ez egyes oldalakat optimalizáljuk konkrét kifejezésekre, nem az egész weboldalt. Annak nincs értelme.

Régen, amikor kulcsszavakról beszéltünk, elég volt olyan címet adni az oldalnak, bejegyzésnek vagy termékoldalnak, hogy „Pamut maszk”. Manapság ezzel semmit sem érünk el, legalábbis egy telített piacon. Az győz, aki megérteti a keresővel, hogy pontosan miről szól bejegyzése:

  • elmagyarázza, mi a pamut maszk;
  • vagy hogyan kell elkészíteni azt a maszkot otthon;
  • vagy összehasonlítja pl. a nem pamut maszkkal;
  • vagy egyszerűen eladásra kínálja a pamut maszkot?

Nézzünk egy példát a SEO erejéről. Ez a példa valódi mérések alapján készül!!!

Tegyük fel, hogy használt autókkal foglalkozunk. Havonta 201.000 ember keresi ezt a kifejezést magyarul Magyarországon. Az első helyezés kapja a klikkelések mintegy 30%-át (CTR=30%), tehát kb. 61.103 látogatónk lenne havonta (erre a kifejezésre és az erre optimalizált oldalra).

Nos, mennyibe kerülnek ezek a látogatások, ha hirdetés által próbálnánk megszerezni? A CPC (Cost per Click), tehát egy kattintás ára kb. 24 Ft, tehát kb. 1.466.500 Ft-ról beszélünk havonta, évente 17.600.000 Ft. Ez csak egy kifejezés volt.

A 24 Ft egy cserkészár. Előfordulhat a 600 Ft/klikk ár is!

A keresések 70%-a az organikus találatokra mennek és a felhasználók 75%-a nem nézi a második oldalt.

Egyértelmű, hogy a SEO a legjobb módja annak, hogy az találjon meg téged, aki éppen keres. A keresőoptimalizálás egy hosszú, több hónapos folyamat eredménye is lehet, tehát biztosan nem rövidtávú taktika, viszont közép- és hosszútávon verhetetlen hatékonysága és költségkímélő mivolta miatt.

Hogyan működnek a keresők?

A kereső működése alapvetően két lépésre egyszerűsíthető le: crawling és indexing.

A crawling vagy feltérképezés

A kereső egész nap megállás nélkül pásztázza az Internetet. Megnézik a weboldalak összes oldalát, linkjét, ezért kell ügyelni arra, hogy a weboldal architektúrája, felépítése logikus, hierarchikus legyen (úgy értjük, hogy a piramisszerű hierarchia a természetes, a „minden oldal fontos és része a menünek” típusú a legrosszabb). Linken keresztül mennek az egyik oldalról a másikra, ugyanúgy, ahogy egy ember is megtenné, csak jobban. Nagyon sok adatot szereznek a szóban forgó oldalakról, amelyeket küldik a kereső szervereire.

Egy weboldal feltérképezését egy másik weboldal indíthatja vagy a saját ún. sitemap vagy oldaltérképed. Ez megmondja a keresőnek, milyen oldalakból áll a weblapod, és szépen megkéri, hogy nézze meg azokat. A keresők imádják az új weboldalakat és a változásokat a létező weboldalakon.

Maga a kereső dönti el, melyik weboldalt fogja meglátogatni, milyen gyakorisággal, és mennyi időt fog szánni a weboldal feltérképezésére, ezért fontos, hogy a weboldal betöltési sebessége kiváló legyen.

Néha azt szeretnénk, hogy a keresők ne térképezzenek fel bizonyos oldalakat. Ennek okát mindig elmagyarázzuk ügyfeleinknek, ha kívánják.

Indexelés

Ahogy a kereső feltérképezte a weboldalt, és összegyűjtötte a szükséges információkat, a weboldal oldalai egy adatbázisba kerülnek tartalmuk, tekintélyük és relevanciájuk szerint. Ily módon a keresőnek nagyon könnyű és gyors lesz a weboldalak megjelenítése egy adott keresés indításakor.

Nagyon régen, még a francia forradalom idején, a kereső motoroknak annyi eszük volt, hogy a kulcsszó gyakoriságát nézték, pontosabban a sűrűségüket. Egy keresés indításakor azokat az oldalakat mutatták, amelyek a legtöbbször tartalmazták a keresett kifejezést. Jelenleg az már nem létezik, és több száz dolgot vesznek figyelembe: pl. a közzétételi dátumot, a képek vagy videók létezése az oldalon, az ún. mikroformátumok, stb. Most inkább a tartalom minőségére koncentrálnak.

A crawling és az indexing után kezdenek dolgozni a Google algoritmusai (ahogy látod, többes számban beszélünk), és azok döntik el, mi fog megjelenni, és hányadik helyen, és ezt milliszekundumok alatt teszik meg. Akár beszélhetünk egy harmadik lépésről: a ranking vagy rangsorolás.

Google algoritmusok

A Google algoritmusai

Ha keresőoptimalizálást szeretnénk végezni a weboldalon, nincs más választásunk, mint valamilyen szinten megérteni és követni a Google algoritmusainak változásait. Azért fontos olvasni róluk, mert azok tartalmazzák a Google rangsorolás irányelveit. Így jobban fog sikerülni a pozicionálási stratégiánk, és könnyebben elkerülhetjük a büntetéseket.

A Google algoritmusai olyan matematikai képletek, amelyek szerint egy adott oldal egy adott helyezést ér el a találatok listáján.
Ez eddig nem tűnik nehéznek, és akár úgy is működhetne, ahogy sok blog leírja: „10 dolog, amit be kell tartani”, és mind könnyű, kivitelezhető, csak át kell írni ezt azt, illetve egy-két plugint kell feltelepíteni.
Szerencsére ennél bonyolultabb manapság a SEO, és így az eredmény érdem alapú, nem szerencsejáték, és nem érhető el kevés befektetéssel. Ettől igazságos versenynek tartjuk.
Egy algoritmus akár tízszer változhat évente, és néha nem teljes egészében, hanem a benne lévő al-algoritmusok teszik ezt.

Íme azok a kis állatkák, amelyek szó szerint eldönthetik, hogy a vállalkozásod él vagy hal.

Google Panda – 2011

Ez az algoritmus olyan szűrő, amely a jó minőségű tartalmat jutalmazza. Általában azt mondják róla, hogy megbünteti a duplikált és kevés értékkel rendelkező tartalmat (thin content). A duplikált tartalom azt jelenti, hogy készítesz egy A oldalt arckrémedről, és mivel a 84. helyen áll két éve, így létrehozol egy B oldalt megint a krémedről, hátha az jobban fog működni. Duplikált tartalom lehet az, amit kedvesen lopásnak hívunk. Ha a szöveged eredeti, akkor nem kell aggódni a Panda miatt. Mi nem tesszük.

Az évek során számtalan konkurensünk részben vagy teljesen lemásolta oldalaink szövegét. Lehet, hogy lustaságuk, vagy szakmaiatlanságuk miatt tették, de merünk fogadni, hogy a SEO miatt. Nyilván azt gondolják, hogy azonos szöveget használva, azonos sikert érhetnének el. Nem értik a keresőoptimalizálást. Soha nem fognak előrébb jutni lopott szöveggel, viszont azt jelzik a Google felé, hogy szövegünknek van tekintélye, és így mi profitálunk. Mi szeretjük azt a világot, amikor akkor haladunk előre, minél jobban másolnak.

Google Penguin – 2012

Ez az algoritmus azokat a weboldalakat detektálja, amelyek „rossz minőségű” linképítés által próbálják manipulálni a keresési eredményeket. Talán most is sok „csináld magad” vállalkozó és nem képzett szakember úgy végzi a linképítést, hogy mindenféle weboldalt összekapcsol összefüggéstelenül, sőt felveszi a szóban forgó weboldalt mindenféle jelentéktelen Internetes linkfarmba, vagy katalógusba. Azt hiszik, hogy onnan megtalálják, vagy fontossá teszik majd a weboldalt. A linképítés ilyen formában egy nagy bukta, sokat ront az eredményeken. Csak akkor pozitív egy link, ha pl. egy tekintélyes weboldal beszél a tiédről, és annak témája hasonlít a tiédhez.

Google Hummingbird – 2013

Hummingbird vagy Kolibri természetessé akarta tenni Google válaszát a felhasználó keresésére. Megpróbálja kideríteni, mi a szándékunk, amikor egy kifejezést keresünk.

Google és a HTTPS – 2014

2014-ben Google kezdte erőltetni az átváltást http-ről https-re. Szakmai körökben egyértelmű volt, hogy nem lehetett kihagyni. A weboldalak fokozatosan térnek át. Az SSL hiánya csúszást okozhat a keresési találatokban. A böngészők figyelmeztetése arról, hogy a weboldal nem biztonságos, teljesen márkaromboló.

Google Pirate 2.0 – 2014

Ez volt a 2012-es Pirate 1.0 frissítése. Ahogy a neve is jelzi, megbüntette a kalóz weboldalakat, pl. azokat, amelyek filmeket, zenét, játékot kínáltak letöltésre. Ugyanakkor jutalmazta azokat, amelyek törvényes módon árusították a szóban forgó letölthető termékeket.

Ha letöltesz egy kalózfilmet, az is lopás. A lopás bűn, a kalózkodás bűncselekmény!

DVD eleje

Google Mobilegeddon – 2015

Mobilegeddon megjelenésével felemelkedtek a mobilbarát weboldalak, vagyis a reszponzív tervezés.
Ma már minden weboldal és sablon mobilbarát, de 2015-ben nem így volt.

Google Mobile First Index – 2016

Akkor már nagyon használtuk a mobil készülékeket. Google ezzel az algoritmussal jutalmazta azokat a weboldalakat, amelyek jól néztek ki mobilon. Itt nemcsak reszponzivitásról beszélünk, hanem a gombok megfelelő méretét, a linkek közötti teret, a képek megfelelő méretét nézte. Tehát, hiába szép a weboldal asztali számítógépen, problémák lehetnek, ha nem tökély mobilon. Sokszor kérdezték az ügyfeleink, miért hagyunk akkora tereket a dolgok között. Azon kívül, hogy megvan az oka a grafikai tervezés szempontjából, hiszen az „üres tér” manipulálásával érjük el a közelséget (a grafikai tervezésben fontos fogalom, ami az elemek halmazai közötti kapcsolatot írja le) és a kompozíciót, mi nem hanyagoljuk el a Mobile First algoritmus irányelveit. Bolondok lennénk.

Google YMYL – 2018

YMYL (Your Money or Your Life), magyarul „Pénzt vagy Életet” azt akarja mondani, hogy az egészséged vagy a pénztárcad bánja, ha bizonyos weboldalaknak hiszel. Ez az algoritmus szó szerint kinyírt egy csomó weboldalt, ami diétával, betegségekkel, egészséggel foglalkozott, és nem volt mögöttük valóságos szakember. Ugyanaz történt a hitellel és egyéb pénzkeresési formákkal foglalkozó weboldalakkal.

Core Updates

A Core Updates nem algoritmusok, hanem frissítések, amelyek nagyon is látható változásokat hagynak maguk után. A webáruházak, blogok és újságok feltűnően érzik ezeket a változtatásokat.

A SEO jövője

A SEO jövője

A SEO csak az egyik taktika a Marketing stratégiánkon belül. Nem állhatunk egy lábon, mert ha egy Google algoritmus módosulása miatt teljesen lecsúszunk, akár tönkre is mehetünk. Mindenesetre hatalmas fegyvert jelent a cégek számára a láthatóság és a konverzió növelésében. A SEO-nak sikerült több éven át fennmaradni, és úgy gondoljuk sokáig is fog. Hiába nem ismerjük a Google belső összefüggéseit, mivel hasonlít az emberi logikához, részben meg tudjuk érteni a működését, ugyanúgy, ahogy embertársaink viselkedését tudjuk jósolni valamilyen szinten.

Összefoglalás:

A keresőoptimalizálás egyre nehezebb szakma, és egyre nehezebb sikereket elérni azon a területen, de feladni soha nem szabad. Mi minden héten dolgozunk rajta.