Skip to main content

tisztán és érthetően

Weboldal
karbantartás

Mit takar igazán ez a szolgáltatás?

Mi a karbantartás?

Mi a weboldal karbantartás?

Mondhatnánk röviden és általánosabban, hogy a weboldal karbantartás azon megelőző és javító tevékenységek összessége, amelyeknek célja a weboldal struktúráját, biztonságát, használatát vagy működését fenyegető hibák elhárítása. Fontos megemlíteni, hogy ezek a hibák néha nem statikusan „maradnak meg”, hanem idővel súlyosbodhatnak.

Kérdés, hogy milyen hibák lehetnek már az elején, amelyek miatt szükséges a karbantartás? A mi weboldalainknál ez szinte a nullával egyenlő, és ez valószínűleg nemcsak a mi cégünkre igaz. Sok konkurensünk úgy adja át a weboldalt, hogy az hibamentes. Ez számunkra a legtermészetesebb állapot, ha már profi szolgáltatókról beszélünk, és nem egy „csináld magad” esetről. Neked, mint ügyfél, ebből a megállapításból kellene kiindulni. Miért?

Mert, amikor elkészül a weboldal, minden egyes eleme működik, és ezt könnyű tesztelni, kideríteni, bizonyítani. Itt programokról beszélünk, nem arról, hogy átadtunk egy weboldalt, és kiderül, hogy mobilon túl nagy a betűméret egy címen, és emiatt egy szó nem fér el a képernyőn, továbbá ezt sem mi sem te nem vettük észre átadáskor. Ez nem karbantartás számunkra, hanem egyszerűen egy (külső) design hiba javítása.

Egy WordPress weboldal a következő elemekből áll:

 

  • WordPress: Időnként, mondjuk évente többször kiadnak frissítéseket. Ezek a verziók kivétel nélkül működőképesek, akár egy Word vagy egy iOS.
  • Bővítmények: Ezek a bővítmények olyan funkciókat fednek, amelyeket az alap WordPress nem képes, vagy nem is akar. Mintha alkalmazásokról beszélnénk iPhone vagy Android számára. Mi a legjobb bővítményeket alkalmazzuk, ezt úgy kell érteni, hogy funkcionálisan megfelelnek, hibamentesek, és kiváló ügyfélszolgálattal rendelkeznek. Fontos megemlíteni, és ez tulajdonképpen a lényege az egésznek, hogy a bővítmények a WordPress frissítéseit próbálják követni. Tegyük fel, hogy most a WordPress egy 5.8.0 verziója a legfrissebb. Biztos van olyan bővítmény a weboldaladon, amely még nem kompatibilis vele, vagyis a fejlesztő csapat azt javasolja, hogy maximum egy 5.7.x-et használj. Érted, hogy ilyenkor nem érdemes a legfrissebb WordPresset telepíteni, mert funkciókról kellene lemondani, vagy olyan bővítményt keresni, ami hasonló, és mégis kompatibilis az új WP verzióval. Sok alkudozás és egyeztetés szükséges.
  • Téma vagy sablon: Ez maga azon programok összessége, amelynek segítségével létrehozzuk a weboldal látható részét. A téma is megpróbálja utolérni a WordPress haladását, frissítési naptárát. Itt sem mindegy, milyen WP verziót választunk ki.
  • Hosting: A hostingon változtatni nem nagyon tudunk, de egy profi tárhely szolgáltató olyan felületet tud rendelkezésünkre bocsájtani, amelynek segítségével sok paraméteren tudunk változtatni, és ez nekünk elég.

A karbantartás számunkra tehát a fenti elemek frissítése olyan állapot elérése érdekében, amikor, akárcsak a weboldal átadásakor minden program kompatibilis egymással, és minden ugyanúgy működik, mint az elején. Elméletileg semmi változást nem kellene látnia senkinek, kivéve, ha egy program frissítésekor a fejlesztő nem bővítette valami új funkcióval, amit észre fogunk venni az admin felületen (backend), vagy új design elemmel, ami egyértelműen látható lesz a weboldal külső részén (frontend).

Miért szükséges a karbantartás?

Miért szükséges a karbantartás?

Elsősorban három dolog miatt, legalábbis a mi esetünkben:

 

  • Lehetővé teszi, hogy egy idő múlva tudjuk új funkciókkal bővíteni a weboldalt. Ezt régen nagyon nehéz volt elmagyarázni. Lehet, hogy most már könnyebb, ha egy mobil analógiáját követjük. Tegyük fel, hogy vettünk egy mobilt 4 évvel ezelőtt, de természetesen most is jól működik, akárcsak egy 4 évvel ezelőtt készített weboldalunk. Kérdés: minek kell frissíteni az operációs rendszert? Válasz: ha a működést vesszük figyelembe, valószínűleg nem kell. De… volt már olyan, hogy szerettünk volna egy újabb alkalmazást letölteni, és azt az üzenetet kaptuk, hogy nem kompatibilis az operációs rendszerünk jelenlegi verziójával? Ha nagyon kell nekünk ez az új alkalmazás, akkor kénytelenek leszünk frissíteni az operációs rendszert. Ezzel együtt az alapértelmezett alkalmazások is frissülnek. A többi letöltött alkalmazást kézzel frissítjük. Vedd figyelembe, hogy ilyenkor mi csak egy Frissítés gombot nyomunk, és nem tudjuk kiválasztani a verziószámot. A végén sok minden történhet. Pl. több alkalmazásunk fejlesztése nem érte el mondjuk a legújabb iOS állapotát, és nem működik azzal együtt. A folyamatot előidéző alkalmazás igen, de ami már rajta volt a telefonunkon már nem. Most egy rosszabb helyzetben vagyunk, mint az elején, mert egy órával előtte egy le nem töltött alkalmazás nem működött volna, most pedig három letöltött alkalmazás nem működik. Talán, ha egy pár hónappal ezelőtti verziókból állítanánk össze egy konfigurációt, akkor minden működne, de hogyan is tudnánk ilyet csinálni, hiszen a Frissítés gomb automatikusan a legfrissebb verziót erőlteti mindig. Nos pont ez a karbantartás: egy nagyon jól képzett ember által összerakott konfiguráció elérése. Ami nem karbantartás: a Frissítés gomb megnyomása vakon. Ennek neve zsákba macska, és egy cégnek nem lenne szabad a véletlennel játszani.
  • A második fontos oka a biztonsági tényező. Általában erre szoktak utalni, ha karbantartásról van szó. Az csak természetes, hogy idővel a rendszerek sérülékenyebbek. Ennek okait nem tárgyaljuk meg, de itt akár évekről beszélhetünk. Vedd figyelembe, hogy ha elejétől kezdve sérülékeny egy program, akkor akár egy órán belül is feltörhetik.
  • A harmadik oka pedig a technológiai változások. Itt is évekre van szükségünk ahhoz, hogy ezt egyértelműen észrevegyük. A weboldal megjelenítésében több dolog játszik szerepet, pl. a böngészők. Egy böngésző több, mint puszta látvány. Többféleképpen értelmezhetnek egy css vagy html kódot, rosszul mutathatnak egy elavult parancsot, stb., így pl. egy 6 éves weboldal szétcsúszhat. Erre a legszembetűnőbb példa az okos telefonok előtt tervezett weboldalak, amelyek nem mobilbarát módon alkalmazkodnak a képernyőmérethez.
Mi nem karbantartás?

Mi nem karbantartás?

  • Tervezési és tartalmi hibák korrigálása.
  • Tervezési módosítások, modernizálás, szépítgetés.
  • Tartalomírás
  • Új funkciók bevezetése, pl. új banki fizetési mód, új űrlap, stb.

A fenti feladatokat általában mi oldjuk meg, de sokszor ügyfelünk írja meg a tartalmat, és sablonok alapján készít új oldalakat. Szerintünk egy boltos nagyon jól tudja, mit jelent a karbantartási munka, amit egy szerelő végez el, és nyilván tisztában van azzal, hogy terméket pakolni egy polcra vagy leltárt készíteni, nem tartozik a karbantartáshoz. Sokan a fenti feladatokat képzelik karbantartásnak, de azoknak inkább fenntartás lehetne a rendes elnevezése.

Említettük, hogy a karbantartás után a weboldal külsőleg nem változik. Habár nem zárjuk ki, hogy programok frissítésével járó előnyök hathatnak üzleti tevékenységünkre, hazudnánk, ha ezt automatikus következményként kezelnénk. Ha a fentieket megértetted, akkor könnyen rájössz, hogy a karbantartástól nem lesz automatikusan jobb a Google helyezésed, nem fog növekedni a konverziód, nem fognak szebb élménnyel távozni a weboldaladról. Jól néznénk ki, ha egy Frissítés gomb megnyomásával sikerülne ezeket a célokat elérni. Azok a célok határozzák meg cégünk sikerét, és pont az a jó bennünk, hogy nehéz elérni őket, és sok tudás és erőfeszítés szükséges hozzá. Tehát érdemalapú és nem gombnyomásra történik.

A weboldal karbantartás ára

Mennyibe kerül a weboldal karbantartás?

Nem nehéz utánanézni a karbantartás árainak egy egyszerű Google kereséssel (”weboldal karbantartás árak”). Mivel sokszor a tartalomgyártást is belefoglalják, nehéz megérteni, mennyibe kerülne egy igazi karbantartás. Mondjuk, hogy havi 10.000 – 25.000 Ft között ingadozik. Vannak olyan cégek, amelyek például a weboldal készítési árak 10 %-át kérik karbantartási díjként évente.

Teljesen érthető, hogy ha nem nagyon drága projektekkel foglalkozik valaki, pl. kisebb weboldalakat gyárt, vagy nagyon alacsonyan tartja a minőségi szintet, akkor megpróbál egy havi díjas szolgáltatást ajánlani, hogy éves szinten legyen biztos bevétele. Magyarul magához köti az ügyfelet egy havi díjjal, és ezt hívja karbantartásnak.

Mi nem havonta végzünk karbantartást. Ha egyszer szükségesnek látjuk a weboldal karbantartását, akkor értesítjük ügyfeleinket. Ilyenkor óradíjban számoljuk fel a munkát. Tehát nem az átadás óta eltelt hónapokat szorozzuk be egy havi díjjal, hanem a karbantartáshoz szükséges órák alapján számoljuk ki a honoráriumot. Ez így teljesen korrekt: ügyfelünk szempontjából roppant olcsó karbantartani a weboldalt, nekünk pedig ugyanolyan munka, mint bármi más, és nem próbálunk egy opcionális szolgáltatást kötelezővé tenni senkinek.

Miből áll a weboldal karbantartása?

Miből állhat egy weboldal karbantartása?

Nem minden weboldal egyforma. Nyilván vannak bonyolultabb esetek, amikor a weblap nagyon sok elemből áll, pl. egy webáruház. Nézzük meg általánosságban, mit kellene csinálni egy karbantartás során:

1. Biztonsági másolat létrehozása

Ha valami nem sikerül, akkor vissza tudunk térni a régihez, és újból nekilátni. A professzionális tárhelyek rendszeresen végeznek biztonsági mentéseket (fájlok és adatbázis). Tehát nekünk nem kell foglalkoznunk ezzel a résszel.

2. A weboldal teljesítményének a javítása

Hát, ez itt egészen szubjektív és zavaros. Talán ezért beszélnek róla annyira. Bármikor mondhatjuk egy weboldalról, hogy még javítható a teljesítménye, ha egy online elemző 40%, 80% vagy akár 92% értéket adott ki. Amíg nem 100%, addig bele lehet kötni. Mindenki nagyon okos és mindenki nagyot ígér. Igaz, előfordulhat, hogy egy weboldal nagyon lassú, mert régi programok futnak rajta, vagy hibás konfigurációkat állítottak be, de a weboldal teljesítménye nemcsak sebességi tesztből áll. Sőt sokszor bonyolult, látványos elemek nélkül nehéz boldogulnunk egy bizonyos szektorban. Egy online elemző mindig „rosszabb”-nak fogja titulálni ezt a weboldalt, mint egy olyan, amelyen egy kép szerepel és egy kis szöveg. Olyan, mintha egy talicska jobb pontszámot kapna, mint egy Audi. Súly és egyszerűség szempontjából talán, de inkább, ne is folytassuk.

3. Programok frissítése

A cikk elején megbeszéltük, milyen előnyök származnak abból, hogy a WordPress, a téma és a bővítmények programjait frissítjük. Megszabadulunk az esetleges biztonsági sérülékenységektől, és lehetővé tesszük, hogy az átadás után jóval később is bővíthető legyen a weboldalunk.

4. Weboldal architektúrája

Ha esetleg nem sikerült meggyőznünk ügyfelünket az elején, talán egy-két évvel később megváltozhat a helyzet, és rájöhet arra, hogy az általa gondolt weboldal struktúra (menü, kategóriák, belső linkelések) ergonómiai, üzleti és keresőoptimalizálási szempontból hátrányos. Ilyenkor érdemes kihasználni a leállást, hogy ezt a részt végre megfelelő módon alakítsuk ki.

6. 404-es hibák és rosszul indexelt oldalak

Ha a weboldal átadása után ügyfelünk átveszi a weboldal működtetését, akkor előfordulhat, hogy menet közben meggondolta magát, és létező oldalakat törölt vagy vázlatba tett. Ilyenkor születik a 404-es hiba, vagyis „a keresett oldal nem található”. Ez bosszantó lehet a látogató számára, de a Google sem hagyja büntetés nélkül, ha sok ilyet érzékel. Nem biztos, hogy ügyfelünknél létezik egy módszertan arra, hogy mit kellene tenni az ilyen eseteknél, pl. átirányítás egy helyettesítő oldalhoz.
Egy másik gyakori probléma lehet, amikor olyan oldalak kerülnek az ún. Google indexbe, amelyeknek nem lenne szabad, pl. Kosár, Pénztár, Fiók, Bejelentkezés, stb.. Vannak olyan oldalak, amelyek nem ilyen jellegűek, de keresőoptimalizálási okokból, jobb ha a Google nem is látja. Ennek háttere bonyolult, és nem várjuk el ügyfeleinktől, hogy ezt betartsák, vagy tudják. Karbantartás során megpróbálunk ezeken javítani.

Összefoglalás:

A karbantartási szolgáltatást kizárólag a meglévő ügyfeleinknek nyújtjuk. Ez azt jelenti, hogy a kezdeti állapot hibamentes és általunk jól ismert. Nem tárgyaljuk meg azt, hogy mennyire nehéz egy idegen kéz által létrehozott weboldalt átvenni, és rendben hozni, mert cégünk úgysem találkozik ezzel az esettel.

Remélem megérted, hogy mi a karbantartás tulajdonképpen. Attól, hogy fontos valami, nem azt jelenti, hogy elsődleges. Egy kocsi karbantartása szükséges, de össze nem hasonlítható a kocsi tervezési folyamatával. Egy autó szépsége, megfelelő működése, ergonómiája és társadalmi státusza a létrehozásakor dől el. Egy karbantartással javíthatunk elkopott, elromlott elemeken, de akkor sem lesz Ford Focusból Maserati. Ezért a weboldal eredeti minőségére koncentrálj, és ne arra, hogy milyen lesz majd a karbantartása. Aki képes jól elkészíteni egy weboldalt, annak a karbantartási szolgáltatás egyszerű feladatnak számít, és soha nem lesz olyan költséges, mint egy amatőrnek, akinek már egy működő állapot elérése is nehéz.