Skip to main content

A WooCommerce rendelés állapota

Egy zavaros témát érintünk. A Woocommerce webáruházak rendeléseinek állapotáról írunk. Megpróbáljuk minél világosabban leírni azt, hogy mit takarnak az egyes állapotok, és mikor kerül egy rendelés az adott állapotba. Ha nem értjük a működésüket, akkor nem fogjuk tudni optimálisan kezelni online üzletünk adminisztratív részét.

A WooCommerce alapértelmezésben hét állapotot tartalmaz, amely teljesen fedi egy átlagos webáruház rendeléseinek státuszát. Angolul is leírjuk az eredeti elnevezést, mert magyarul eltérő fordításokkal találkozhatunk.

  • Fizetés folyamatban (Pending payment)
  • Fizetés előtt (On-Hold)
  • Feldolgozás alatti (Processing)
  • Teljesített (Complete)
  • Sikertelen (Failed)
  • Visszamondott (Cancelled)
  • Visszatérített (Refunded)

Előfordulhat, hogy a WooCommerce bizonyos bővítményei más állapotokat hozhatnak létre, sőt mi magunk is megtehetjük, ha üzletünk működése igényli.

A rendelés életciklusa

A rendelés életciklusa egy hibás fogalom. Nem úgy működik, mint pl. születés, gyermekkor, fiatalkor, érettkor és öregkor. Egy rendelés nem szükségszerűen vesz fel minden állapotot, és nem minden rendelés veszi fel ugyanazt az állapotot.
Léteznek olyan rendelések, amelyek generálásukat követően pár másodperc alatt átmennek a „Feldolgozás alatti” állapotból a „Teljesített” állapotba. Mire az üzletkezelő ráeszmél, már teljesített rendelésnek látja. Erre példa egy letölthető termék, amelyért PayPal-lal fizet a vásárló.
A fenti példa mutatja, hogy nincs igazán egy fix életciklus. Az állapot erősen függ attól, hogy milyen a termék, mennyi van készleten és milyen fizetési móddal kívánjuk megvenni. A rendelés kézzel vagy automatikusan ugorhat az egyik állapotból a másikba, vagy holtpontra juthat (pl. sikertelen rendelés).

Akkor nézzük meg, mire szolgálnak ezek az állapotok:

Fizetés folyamatbanés Fizetés előtt

Főleg itt rejlik az egyik legnagyobb félreértés. A „Fizetés folyamatban” és a „Fizetés előtt” állapotot gyakran összekeverik, habár technikailag nagyon eltérő fogalmakról beszélünk. Ha információt keresel ezekről, észreveszed majd, hogy mindkettőre azt mondják, hogy ezek a rendelések arra várnak, hogy a vásárló fizessen.

Ez elvben igaz, de akkor mi a különbség? Egyszerű:

Ha a vásárló rendel valamit a webáruházban, és a banki átutalást választja (amennyiben létezik ilyen a webáruházban), akkor a rendelés a „Fizetés előtt” (angolul On-Hold) állapotba kerül. Angolul eleve Visszatartottnak hívják, és ez mindent elárul. A rendelés arra vár, hogy a vásárló átutalja az árát. Amint az üzletkezelő észreveszi a befizetést, kézzel megváltoztatja a rendelés állapotát, többnyire a „Feldolgozás alatti”-ra. Érdemes megjegyezni, hogy a „Fizetés előtt” állapotú rendelések csökkentik a készletet.

Viszont ha a vásárló átutalás helyett a PayPal-t vagy a bankkártyás fizetést választja, akkor a fizetés gomb megnyomásának a pillanatában a rendelés „Fizetés folyamatban” állapotba kerül. Nyilvánvaló, hogy itt is várunk egy fizetésre, de a helyzet más. A fizetés valószínűleg másodpercek, percek alatt és automatikus módon történik meg. A rendelés, fizetést követően automatikusan „Feldolgozás alatti”-ra kerül, kivéve ha letölthető termékről beszélünk, amikor automatikusan „Teljesített” állapotra vált.

Feldolgozás alatti

Mire szolgál ez az állapot? Ha egy kereskedő egy végleges rendelést kap, akkor lehetséges, hogy szüksége van egy kis időre, amíg adminisztratív szempontból feldolgozza a megrendelést, összekészíti a csomagot, egyeztet a futárral, stb. Ebben az állapotban a termék levonódott a készletből, és ahogy fent is láttuk, akár kézzel beállítva, akár automatikusan kerülhet a rendelés a szóban forgó állapotba.
Említettünk egy nem nagyon tudományos kifejezést: végleges rendelés. Ilyen fogalom nem létezik, ezt minden kereskedő tudja. Bármikor visszamondhatják, de próbáljuk egy kicsit átérezni, mert most jön a nehéz rész.

„Feldolgozás alatti”-ra kerül egy megrendelés, ha:

  • banki átutalást választott a vásárló, és később ki is fizette
  • PayPal-lal vagy bankkártyával fizetett
  • utánvét fizetési módot választott, azaz csak utólag fizet

Tehát, nem igaz, hogy ez az állapot azt jelenti, hogy már fizettek, hanem hogy komolyan gondolták a rendelést.

Milyen rendelések nem kerülnek soha ebbe az állapotba?

  • a feldolgozást nem igénylő letölthető termékek
  • a sikertelen rendelések
  • a fizetés előtt visszamondott rendelések

Megjegyezzük, hogy a Woocommerce beállításánál mindig engedélyezni kell az ehhez az állapothoz köthető e-mail küldést, hiszen fontos értesíteni a vásárlót arról, hogy a kifizetést megkaptuk (vagy utánvét esetén egyszerűen a megrendelést).

Előfordul, hogy üzletkezelők a kifizetést követően előkészítik a csomagot, elküldik, és a rendelést még mindig a „Feldolgozás alatti” állapotban hagyják a végtelenségig. Erre vigyázni kell!

Teljesített

Ha minden rendben volt, akkor előbb-utóbb a rendelés „Teljesített” állapotba kerül. Mikor? Amikor elküldtük a csomagot, vagy amikor készen áll arra, hogy a vásárló felvegye (átvételi pont), vagy ha letölthető termékről beszélünk.
Ilyenkor automatikusan küldünk egy e-mailt a vásárlónak, amelyben arról értesítjük, hogy a csomag útnak indult (átadtuk a futárnak), vagy egy adott átvételi ponton felveheti.

Sikertelen és Visszamondott

Sajnos nem minden rendelésnek lesz jó a vége. Két állapot létezik, amikor a rendelés megáll félúton. Ezek a „Sikertelen” és a „Visszamondott” állapotok.

A „Sikertelen” állapot a fizetés feldolgozásával kapcsolatos, vagyis a bankkártyával történő fizetés hibásan ment végbe. Ennek számtalan oka lehet, pl. fejből beírjuk bankszámlaszámunkat, de valahogy az ellenőrző kódra nem emlékszünk, és próbálkozunk valami háromjegyű összeállítással, a bank oldala pedig hibát jelez. Összefoglalva: a bank nem fogadja el a megadott bankkártya-adatokat.

A „Visszamondott” állapot, ahogy a neve is jelzi, azt jelenti, hogy pl. a bank vagy a PayPal oldalára kerültünk, de ott fizetés helyett Mégsem (Cancel) gombot nyomtunk. A rendeléseket több okból kifolyólag is visszamondhatja a vásárló, de az üzletkezelő is megteheti.

Visszatérített

A neve teljesen egyértelmű. Valami miatt visszaküldték a vásárolt csomagot részben vagy teljes egészében, és valamennyi pénzt vissza kell fizetnünk. Az, hogy hogyan kell stornózni a számlát, és visszaállítani a készlet-mennyiséget meghaladja jelen bejegyzés határát, de feltételezzük, hogy a Google tud ebben segíteni.

Reméljük, hogy ezzel a felvilágosító írással segíteni tudtunk neked.