kockázati tényezők

Mit kell tudnom
webáruház nyitás előtt?

Hiányosságok, tudnivalók és feladatok

Ma már szinte minden vállalkozó tudja, hogy az ügyfelek nem jönnek csak úgy maguktól vásárolni új webáruházába. Az utóbbi években észrevettük, hogy egyre több webáruház tulajdonos tisztában van ezzel, és megpróbál marketinget tanulni, hirdetni, online ügynökségekhez fordulni. Öt évvel ezelőtt ez nem így volt. Sokan a webáruház puszta létezése és az Internet kapcsolat miatt gondolták, hogy ennyi elég is.

Azonban még mindig vannak problémák, amelyektől a webáruház sikere megpecsételődik, és ezek a hiányosságok a webáruház indítása előtt fedezhetők fel. Vannak olyan teendők, amelyek pár perces, pár órás, egyszerű feladatnak számítanak nekünk, de ügyfeleink számára, megfelelő képzettség és módszertan nélkül, akár évek alatt sem lenne megoldható. Ilyenkor felajánljuk a segítségünket, hiszen elméletileg a mi feladatunk lenne. Hozzátesszük, hogy ügyfeleink nem „csináld magad” típusúak, hanem ránk bízzák a marketinget, a grafikai munkát, a programozási feladatokat és néha a stratégiai tervezést. Mindenesetre, amikor először kapcsolatba kerülünk, örülnénk ha tudnák, milyen kockázati tényezői vannak a projektnek. Ezeket nem szívesen rejtjük el.

Nézzük meg, mi mire figyelnénk, és mit próbálnánk intézni a webáruház tényleges felépítése előtt:

Webáruház - termékek kiválasztása

A termékek kiválasztása

Egy olyan cégnek mint mi vagyunk, nincs beleszólása abba, hogy ügyfeleink mit kívánnak árulni. Habár a marketing a megfelelő termékek kiválasztásával és beárazásával is foglalkozik, az utóbbi években azt látjuk, hogy a marketing ügynökségek vagy marketinggel foglalkozó szakemberek mégsem végeznek ilyen feladatot. Még ha meglenne a tudásuk, ez inkább a cég belső ügye, a cég saját marketing osztályának a feladata.

Mi fenntartjuk, hogy a legtöbb webáruház azért zár be, mert „nem eladható” termékkel próbál kereskedni. Előfordul, hogy túl alacsony az árrése, és így minden marketing tevékenység veszteségesnek bizonyul, nem nagyon lehet költeni, és itt megáll a tudomány. Sokszor a szokásos „Milyen terméket érdemes árulni?” típusú lista alapján döntenek, és nem veszik észre, hogy a lista pont azért készült, mert mindenki azt próbálja árulni, és annyira egyértelmű a kínálat növekedése. A jól eladható termékek keresésének is van módszertana. Egy ilyen terméknek különböző kritériumoknak kell megfelelnie (nem divathoz köthető, fogyóeszköz kapcsolható hozzá, kiegészítőkkel rendelkezik, nem szükséges semmilyen egyeztetés a megvásárlásához, stb.). Néhány fizetős program, illetve az Ali Express, az Amazon és a Shopify segítségével megtalálhatóak a jól eladható termékek. Ha nem így keresünk terméket, és kizárólag érzelmileg választunk, akkor nagy a valószínűsége annak, hogy nem sikerül felfuttatnunk a webáruházat. Ha nem megy az eladás, akkor imádkozzunk, hogy ne az első ponttal legyen a gond, hanem az alábbiakkal.

Piaci szegmentáció

A piaci szegmens beazonosítása

Mindenkiben ügyfelet látsz? Vagy pontosan tudod, ki az, aki kifejezetten megvenné a termékedet? Le tudod írni? Mit keres? Hányan keresik havonta a terméket? Milyen problémát old meg a termék? Általában felszínesen tudjuk ezt az információt, de nagyon profin is lehet erre készülni. Érdemes ezt előre meghatározni, mert könnyebben fogsz tudni kommunikálni szövegileg és vizuálisan egyaránt, ha tudod, kikhez szólsz, és mit várnak el tőled. Ez a rész nem vészes. Sokszor nem tudjuk igazán kik a vevőink, de a hirdetések finomítása során sikerülhet rájönnünk.

Konkurencia elemzés

A konkurencia tanulmányozása

Ha nem is profi módon, de valamennyire ismerned kell potenciális versenytársaidat. Jól esik hallani, hogy velük is foglalkoztál. Ha nem tudsz róluk mondani valamit, akkor baj van. Amikor versenytársról beszélünk, nem a szektor legfontosabb vagy legnagyobb cégére gondolunk, hanem az Internet legmenőbb webáruházára vagy a Google első oldalán szereplő webáruházakra. Végső soron mi online értékesítésről beszélünk, az Internet a piacunk, nem a fizikai valóság. Fontos megjegyeznünk, hogy egy webáruház elemzéséhez sok technikai tudásra lesz szükségünk. Szerencsénk volt látni már „profi marketingestől” konkurencia-elemzést, és szembetűnő volt a naivitás azon szintje, amivel tekintett egy weboldalra. Kizárólag külsőségekre figyeltek és olyan egyszerű, mindenki által használt grafikai elemekre (parallax, fix fejléc, menü), amelyek semmilyen kereskedelmi jelentőséggel nem bírnak. Kerüld el az ilyen amatőr „piacelemzést”. Nagyon rossz irányba vihetik a cégedet már indulás előtt.

A használt tölcsérek, a cég nyoma az Interneten, a jól optimalizált oldalak, a backlinkek, az értékajánlat, stb. alapján könnyen rájövünk, hogy egy adott cég mennyire van lemaradva, milyen gyengeségekkel küszködik, és hogy inkább el kell kerülni a közvetlen versenyt, vagy egyszerűen át kell venni a helyét.

Webáruház platform

A webáruház platformja

Itt egészen sok lehetőséged van, és biztosan sok cikket írtak már a témáról. Lehet nyílt forráskódú mint pl. WordPress, PrestaShop, Magento, vagy bérelt webáruház, pl. Shopify, Shoprenter vagy UNAS. Természetesen egyedi programozású is lehet. Figyeld meg, hogy az egyedi után a programozású szó szerepel. Az egyedi webáruház fogalma zavaros is lehet. Mi csak WordPress-szel dolgozunk, így a webáruház annak bővítményével készül, vagyis a Woocommerce-szel. Ismerjük az összes lehetőség előnyét és hátrányát. Kétség sem fér hozzá, hogy ügyfélkörünk számára a Woocommerce a legjobb megoldás. Minden általunk készített webáruház egyedi. Nincs hozzá hasonló külsőleg, és a cég egyedi üzleti tervét követi. Ha nagyon szűkös a költségvetésed, és még nem próbáltad ki a terméket, és teljesen kezdő vállalkozó vagy, akkor a bérelt webáruházat ajánljuk. Nekünk az ügyfeleik már egy ideje kereskednek az adott termékekkel, így egy drágább, saját webáruház létrehozása nem zsákbamacska számukra, főleg ha a fizikai világban bizonyos ismertségre tettek szert. A platform kiválasztása hosszútávon kihathat a cégre, pl. ha bérelsz egy webáruházat, ahogy a neve is mondja, nem tudod átköltöztetni sehova. Mindenesetre nem igen számít kereskedelmi szempontból. Ha látsz egy webáruházat meg tudnád mondani, hogy melyik platformmal készült? Mi sem, ha nem látjuk a kódot. Ha gond van az eladással, akkor biztosan nem itt keresendő a probléma. Kerüld el azokat, akik állandóan erre a témára próbálják terelni a beszélgetést. Valószínűleg csak technikai síkon gondolkoznak.

Webáruház termékoldala

A termékoldalak tartalma

Ez itt talán az egyik legfontosabb rész, amely többek között a projekt árát, és a weboldal sikerét is befolyásolja. Egy saját webáruháznál a legnagyobb költséget nem az újabb bővítmények és funkciók bevezetése jelentik, hanem a termékoldal minősége és bonyolultsága. A webáruházak tartalomkezelője úgy lett kialakítva, hogy könnyen kezeld programozási és grafikusi ismeretek nélkül, így szabványos mezőket kínálnak, amiket bekötött szemmel is kitölthetünk, pl. lesz egy termékkép, egy leírás, kategória, címke, ár, akciós ár, és még pár másodlagos dolog. Ez így rendben is van. Előfordulhat, hogy nagyon sok terméket próbálunk árulni és egy CSV vagy XML formátumú fájl segítségével importáljuk a termékeket és voilà! percek alatt több ezer termékünk van, egy webáruház boldog tulajdonosa vagyunk. Túl szép, hogy igaz legyen. Ha ez működne, akkor nekünk több száz webáruházunk lenne. Esküszünk, hogy minden második napon készítenénk egyet. Tisztelet a kivételnek, manapság egy egyszerű törzsszövegű termékoldal nem képes semmit eladni.

Évről évre egyre többet kell mutatni egy termék oldalán. Kb. nyolc évvel ezelőtt ültünk egy plázában. A McDonald’s tele volt, a fantázia nevű, helyi cégek menzái pedig üresek. A márkanév nem elégséges ahhoz, hogy ezt a helyzetet magyarázza. Van, aki nem eszik hamburgert. Mi rájöttünk, hogy túl csúnyák voltak ezek a menzák, és már akkor sem voltak képesek igazán vonzani senkit. A McDonald’s tökéletes arculattal és szuper éles képanyaggal rendelkezett, letisztultsága azt a benyomást keltette, hogy tiszta. A többiek zsúfolt, teljesen homályos képanyagukat háromméteres plakátra nagyították, és borzalmas volt. A betűtől kezdve az olvashatatlan feliratokig. Néha az elfogadási küszöb alá süllyedünk, és most erről beszélünk. Érdekes volt látni, ahogy sok helyi és kisvállalkozó képes volt az utóbbi 4 évben felzárkózni versenyképes arculattal, weboldallal és néha márkával.

A műszaki adatokon kívül (az mindig is volt), több képet, magyarázó videót, véleményeket, javaslatot, ajánlást (nem automatikus, hanem ember által kínált igazi cross sell-ről beszélünk) szükséges beépíteni, méghozzá vonzó módon. Ez növeli a termékoldal bonyolultságát és költségét, és így az összes termék létrehozására szánt időt. Ettől nő a webáruház ára, de legalább a siker esélyét is növeljük ezzel. Ezért csak röhögünk, amikor valaki ingyenes, vagy nagyon olcsó és percek alatt készített webshopokról beszél. Összekeverik a webshop összerakását vagy beállítását egy sikeres projekt kialakításával. Mintha összehasonlítanánk egy párizsi butik berendezését azzal, hogy felállítok egy sátrat és ott próbálom árulni a ruhát.

Webáruház - egyéb teendők

Egyéb

Persze, van még teendőd, mint pl. tárhelyet vásárolni, szerződést kötni a bankokkal és a fuvarozóval, valamint megírni a szükséges dokumentációt (Garancia, ÁSZF, Adatvédelem), de ezek másodrendű dolgok, amelyek menet közben is megoldhatóak. Ja, és jól számold ki a költségeket.

Nagyon jól tudod, hogy egy anyagias világban élünk.

Madonna
Miért fontos a keresőoptimalizálás?

Amiről érdemes előre beszélni

Keresőoptimalizálás (SEO)

A hiedelemmel ellentétben a SEO nem egy programmódosítás, vagy kulcsszavak, amiket beírunk a weboldalba, amikor befejeztük. Egy webáruház, főleg ha nem egyedi programozású, mindenképpen elkészül, és technikailag működőképes lesz, ugyanis az alapmotor már eleve működőképes volt előtte. A SEO-ról nem mondhatjuk ugyanezt, többnyire nem sikerül. 10 organikus találat van a Google első oldalán. Egy szektorban négy-öt cég uralja az első találatokat. Hol van a többi? A többi cégnek is megígérték a keresőoptimalizálást, de egyértelműen nem sikerült. Néha nem szükségszerűen a SEO-s csapat bénasága miatt történik ez.

Mielőtt weboldalunk egy újabb oldalát kívánjuk létrehozni, mi elvégzünk egy kulcsszókutatást, de tisztában vagyunk azzal, hogy a valóságban ezt az ajánlatkérőink nem tudják, hogy így kell és ha megtudják sem érzik ennek jelentőségét. Aki webáruházat kíván nyitni, árat szeretne tudni, méghozzá a webáruház létrehozásának árát. Sőt erre kötne szerződést. Nem tartjuk valószínűnek azt, hogy előtte leendő ügyfelünk beiktat egy kulcsszókutatást, és annak függvényében eldönti, hogy ezt meg azt a terméket nem fogja forgalmazni, inkább olyat, amire nem is gondolt addig, illetve a kutatás alapján írja meg a termékek és kategóriák szövegét. Igaz, hogy nagyon durva esélyekkel indulna a webáruház, de egyszerűen nem valószínű ez a sorrend.

Mindenesetre szoktunk szólni, ha gyanús nekünk egy termék elnevezése, a megadott kategorizálás vagy az elképzelt menü. Van tapasztalatunk, és azonnal észrevesszük, ha a szóban forgó webáruháznak nem lesz soha esélye versenyezni a Google első helyeiért.

Keresőmarketing (SEM) és közösségi média marketing (SMM)

A webáruház befejezése után, sőt a kulcsszókutatás és esetleg a SEO projekt indítása után kiderülhet, hogy bizonyos kulcsszavak esetén felkerültünk a Google első helyeire. Ez csúcs lenne! Sajnos többnyire, és ez a legnagyobb forgalmat hozó kifejezéseknél igaz, néhány hónapra lesz szükségünk, mire ez megvalósulna. A SEO egy hosszútávú befektetés, és ezt figyelembe kell venned. Sokszor keresőoptimalizált webáruházat ígérnek. Nem hazudunk, ez teljesen komolytalan. Megteszünk mindent, de nem ígérhetünk semmit, mert olyan dolgok is szerepet játszanak, amelyeket mi nem tudunk befolyásolni. Olyan ez mint megígérni, hogy a leendő gyermekedből birkózó bajnokot faragunk. Nem ígérhetjük, még nem tudjuk milyen lesz a gyermeked. Annyit tudunk felmutatni, hogy mi tapasztalt edzők vagyunk, és több bajnokot neveltünk már. Szerintünk ennyi elég a valóvilágban. A céged sikere foroghat kockán, ha ezt a részt félreérted, és bedőlsz hazug ígérgetéseknek.
Addig pedig hirdetned kell!

Itt jön a képbe a hirdetés a Google-n vagy a Facebookon. Már az elején figyelembe kell venned ezt a tételt. Befektetés nélkül nem fogsz tudni pénzt generálni. Ha volt egy kereted az elején, legalább az egy harmadát vagy egy negyedét tartogasd a hirdetésekre, és ne költsd teljesen a webáruház létrehozásakor.

Webáruház termékkép

Utolsó javaslatok

Termékképek

Lehet, hogy szerencsés vagy, és az általad forgalmazott termék gyártója nagyon szép képeket és anyagot adott át. Ha nem, akkor kockázati tényezőként gondolj erre a problémára. Ha csúnya, pixeles képeid vannak, akkor nem fognak nálad vásárolni. Ma már mindenki nagyon profi képanyaggal dolgozik. Ezt meg kell beszélnünk előre, hátha meg lehet oldani a problémát stock képekkel (ingyenes vagy vásárolt), esetleg fényképészre, grafikai munkára vagy retusálásra lesz-e szükség. Cégünk csodákat képes művelni a Photoshoppal, bármikor tudunk javítani a legrosszabb termékképen is.
Ha esetleg te szeretnél fényképeket készíteni, de nem vagy profi fényképész, itt egy életmentő útmutató a termékfotók elkészítéséhez.

A termék szöveges tartalma

Elképesztő sok szöveget kell megírni egy webáruház esetén. A termékek leírásával már rendelkezned kellene a webáruház elkészítése előtt, legalábbis a legfontosabb termékekével, amelyekkel indulna a projekt.
Lehet, hogy azt mondod, a gyártód már megírta a leírást. Szuper! Te fordítottad le? Vagy magyar a gyártó és több száz webáruház ugyanazzal a leírással rendelkezik. Ha így van, akkor jobb, ha átírod a webáruház indítása előtt. Soha nem szabad egy sort sem másolni sehonnan, a Google Panda nevű algoritmusa erre allergiás, és jól megbüntet.
Még ha meg is kaptad a termékek leírását a gyártótól, az valószínűleg műszaki jellegű. Nem biztos, hogy a műszaki paraméterek miatt vásárolják a termékedet. Lehetséges, hogy GYIK részt kell megírnod, vagy beiktatni egy pár ügyfélvéleményt, sőt érzelmi résszel pótolni. Ne felejtsd el, hogy a termékoldalad az értékesítőd szerepét játssza.

Összefoglalás:

Ez az írás nem egy amerikai blog fordításából származik, hanem az utóbbi években szerzett tapasztalatainkat tükrözi. Ezek a problémák és hiányosságok nemcsak a konkrét ügyfélkörünket érintik. Ezzel remélhetőleg jobban fel tudsz készülni a projektre, megtudhatod, mi az igazán súlyos hiba, és mi korrigálható, pótolható menet közben.